Lastebåt med giftslam gikk på grunn

Frakteskipet «Suledrott» på 1.525 brutto registertonn gikk ved 19-tiden onsdag på grunn i Drøbaksundet fullastet med giftslam. Det ble trukket av grunn ved 22-tiden, uten at noe av lasten hadde lekket ut.

Fartøyet, som er 76 meter langt, var på vei fra Oslo til Langøyene for å losse giftslam som deponeres på en av øyene utenfor Holmestrand. Det ble sendt ut brannbåter og lagt ut lenser, men båten gikk ikke lekk. Redningsselskapet sendte to skøyter som lå standby ved havaristen. Også politibåten i Drøbak kom til stedet. Skipet ble trukket av grunn ved 22-tiden og satte kurs sørover. Skipet fikk materielle skader, men ikke mer enn at det er sjødyktig. Det var ikke hull i skroget, opplyser operasjonsleder Ragnar Kivle i Follo politidistrikt til NTB. Fulgte skipsleia Det er i alt fem personer om bord på «Suledrott», men ingen av dem kom til skade. Fartøyet skal ha fulgt skipsleia sørover og gått på riktig side av Oscarsborg. Utenfor Drøbak pågikk det imidlertid en regatta, og det er trolig årsaken til at fartøyet la seg langt til styrbord for å følge Hurumlandet sørover. I denne manøveren har fartøyet gått rett på Småskjær der tre mennesker mistet livet i en alvorlig småbåtulykke for noen uker siden. Daglig leder Severin Vik i rederiet Nye Sulevær som eier «Suledrott», sier til Dagbladet.no at to-tre seilbåter kom så nær at fartøyet måtte vike. Under denne manøveren klarte ikke skipperen å rette opp båten igjen, sier Vik. Formannen Bjørn Frantsen i Drøbaksundet Seilforening mener imidlertid at forklaringen på grunnstøtingen ikke stemmer. Vi stusset lenge på at skipet holdt en så vestlig kurs, og i ettertid også på at det ikke ga noe som helst signal før det grunnstøtte, sier han til Aftenposten.no. Utenfor skipsleia Småskjær er en del av den 1.500 meter lange undervannsmuren Drøbak-jeteen, som er bygget for å hindre at fartøyer skal passere på feil side av Oscarsborg. For å treffe Småskjær etter å ha passert Oscarsborg, må fartøyet ha veket minst 70 grader til styrbord. Farvannet rundt Oscarsborg er så kjent at alle som fører skip forbi Drøbak uten los, vet i detalj hvor undervannsmuren ligger.