Snøhvitutbyggingen kan gi storkontrakt for ByggModul

Den store Snøhvitutbyggingen i forbindelse med den planlagte gassutvinningen i Barentshavet kan gi storkontrakt til Moelven ByggModul AS. Men direktør Hans Erik Stadshaug understreker at det foreløpig er langt fram.

Det er ikke bare Moelven som kjemper om storkontrakten. Størrelsen på utbyggingen av gigantisk. Moelven konkurrerer om anleggsrigger og forlegninger for 1 200 personer som skal bygge produksjonsanlegget for Snøhvit på en øy to kilometer utenfor Hammerfest i Finnmark. Totalt er det snakk om 1 000 moduler. Det tilsvarer 50 prosent av årsproduksjonen ved Moelven ByggModul i Moelv. Men konkurransevilkårene er tøffe. Statoil, som er utbygger, har planlagt at kontrakt med leverandør skal inngås 11. november. Tomteområdet der forlegningene skal monteres, skal være klargjort til 10. januar neste år og innen 20 februar skal 560 av de til sammen 1 000 modulene være klare til å tas bruk! Tøft og komplisert - Vi skal også huske at dette skal skje på den aller kaldeste og mørkeste tiden i Nord-Norge. På tomta er det ingenting fra før. Vi får i tilfelle en tøff og komplisert transport med båter langs kysten og må ha et omfattende opplegg for heising og montering på byggeplassen. Og husk at vi i tilfelle bare får 40 dager på oss fra tomta er disponibel til de første 560 modulene skal være klare for overlevering, sier Stadshaug. Anleggsområdet ligger på ei ubebodd øy. For å komme ut på øya skal det bygges en tunnel i tillegg til kaiområder. Stadshaug sier at dersom Moelven får kontrakten, må en ta i bruk store deler av Moelvens samlede produksjonskapasitet på moduler. Det betyr at også de svenske modulbedriftene må trekkes inn i tillegg til produksjonsbedriftene i Moelv og Kirkenes. En fordel Da Moelven i sin tid etablerte modulproduksjon i Kirkenes var noe av bakgrunnen nettopp den planlagte olje- og gassvirksomheten i Barentshavet. Stadshaug legger ikke skjul på at Moelven har en fordel i forhold til konkurrentene i og med at en også har produksjonsvirksomhet i Nord-Norge. Vi har allerede engasjert oss i Hammerfest blant annet gjennom næringsforeninger og tilsvarende. Det er viktig at vi utnytter de konkurransefortrinn vi mener å ha. - Hvem er konkurrentene? - Det vet vi ikke. Men vi snakker om utenlandske produsenter, sier direktør Hans Erik Stadshaug.