Ny vei til yrkesutdanning for 16-åringer

- I dag avbryter hver femte ungdom videregående skole. De får dermed store problemer med å tilpasse seg arbeidslivet. Derfor har NHO fremmet forslaget om at 16-åringer kan få to års praksis i bedrift før de tar den teoretiske delen av opplæringen. Praksisbrev kan hanke inn et stort antall skoletrøtte ungdommer, sier direktør i NHO, Sigrun Vågeng.

Etter initiativ fra NHO - gjennom prosjektet Gutter på randen - satte Kunnskapsdepartementet i februar ned arbeidsgruppen som skulle foreslå tiltak som kan hindre at mange ungdommer faller ut av videregående skole. Arbeidsgruppen leverer i ettermiddag sin innstilling til kunnskapsminister Øystein Djupedal. Arbeidsgruppen støtter NHOs forslag om en praksisbrevordning. Praksisbrev skal gis som en toårig opplæring i bedrift for elever rett fra ungdomsskolen. Det skal gi ungdom innsikt i hvordan arbeidslivet fungerer, og kunnskap om den bransjen de har praksis i. Så langt som mulig skal de samme prinsipper som i dag brukes for lærlinger i bedrift, legges til grunn. Dette gjelder både statlig støtte til lærebedriftene og lønn til praksisbrevlærlingene. Praksisbrevet kan bygges ut til et fullt fagbrev ved at ungdommene tar den teoretiske delen i skole etter at de har vært to år i bedrift. Retten til full videregående opplæring skal bestå. - Bedriftene kan tilby utfordringer, kvalifisering og arbeidserfaring som mange unge vil oppleve at de mestrer og dermed også lykkes med - i motsetning til hva de ofte opplever i skolen, fortsetter Vågeng. NHOs Arbeidsutvalg støtter prinsippet om et nytt nivå i fagopplæringen basert på to års praktisk arbeidsopplæring i bedrift og oppfordrer NHOs bransjeorganisasjoner til å utarbeide konkrete opplegg for å innføre praksisbrev. -Praksisbrevet er en løsning vi har funnet i skjæringspunktet mellom utdannings-, velferds- og arbeidslivspolitikken og som tar høyde for at ungdom lærer på forskjellig måte og i forskjellige faser. Dette vil bidra til å hindre frafall fra videregående opplæring, sier Vågeng. Det er enighet i Kunnskapsdepartementets arbeidsgruppe om at frafall fra videregående i stor grad speiler forhold fra grunnskolen. I denne omgang har man konsentrert seg om videregående. Dette skyldes at Kunnskapsløftet forhåpentlig vil føre til bedre læring i grunnskolen. NHO har tidligere pekt på at oppmerksomhet og full offentlighet om læringsutbyttet i skolene kanskje er det viktigste virkemiddelet for at vi skal unngå at 20 % av elevene går ut av grunnskolen uten å kunne lese skikkelig. Arbeidsgruppen går også inn for en kraftig opprusting av karriereveiledningen til elevene, blant annet ved innføring av regionale karriereveiledningssentra i samarbeid med NAV og fylkeskommunen. NHO har lenge etterlyst tiltak for å bedre rådgivingen til elever.