Skylder på Jernbaneverket for Lysaker-rot

En tidligere statssekretær i Samferdselsdepartementet legger skylden for milliardsluket Lysaker stasjon på Jernbaneverket.

Vi ble helt klart ført bak lyset av Jernbaneverket og direktør Steinar Killi, sier tidligere statssekretær i Samferdselsdepartementet Arnfinn Ellingsen til Dagbladet. NSB krevde tidligere i sommer at Jernbaneverket stanser byggingen av nye Lysaker stasjon. En bru man trodde var fredet, var det likevel ikke. Bevegelseshemmede og eldre vil få store problemer med å komme seg på toget på den nye stasjonen, som koster en milliard kroner. Årsaken er at stasjonen blir bygget i en sving. Dette fører til at avstanden mellom toget og perrongen blir stor for en del mennesker. Stasjonen ble bygget i svingen nettopp for å unngå brua som ifølge Jernbaneverket var fredet. Vi fikk opplysninger som ikke var korrekte. Jeg er usikker på om Jernbaneverket brukte ordet fredet eller bevaringsverdig, men vi fikk klar beskjed om at det ikke var mulig å bygge om stasjonen på grunn av ei bru, sier Ellingsen. NSB vil stoppe byggingen og revurdere stasjonsplanene, fordi de mener det er uoversiktlig og trafikkfarlig å stoppe i en sving.