Oslo Vei vedtar Økokrim-bot

Også Oslo Vei har bestemt seg for å vedta boten fra Økokrim. Fortsatt ingen avklaring hos Reinertsen Anlegg, Lemminkäinen og NCC.

Vi har bestemt oss for å vedta forelegget. Men vi erkjenner ikke skyld verken faktisk eller rettslig, opplyser adm. direktør Arnt Rønning i Oslo Vei til Byggeindustrien. Til grunn for vår beslutning ligger en helhetsvurdering. Med her er også at forholdene ligger langt tilbake i tid, og en rettsprosess vil for oss bli krevende, fremholder Rønning. Som tidligere meldt på bygg.no har Skanska og Veidekke valgt å vedta bøtene disse to selskapene fikk av Økokrim. Det var rett før sommerferien etter etterforskning over flere år at Økokrim slo til med bøter på 36 millioner og inndragning av fortjeneste på ca 10 millioner, til sammen 46 millioner kroner, mot ni asfalt- og byggentreprenører. Fem entreprenører i asfaltbransjen fikk forelegg for ulovlig markedsdeling og prissamarbeid. De fire entreprenørene fra byggebransjen fikk forelegg for ulovlig prissamarbeid, utstedelse av uriktige fakturaer samt regnskapsovertredelser. Vi har en dialog med Økokrim om fakta-grunnlaget, og denne dialogen er ikke avsluttet, opplyser konsernsjef Erik Reinertsen Reinertsen AS hvor Reinertsen Anlegg nå inngår som Divisjon Entreprenør. Han vil ikke gå inn på hva innholdet i dialogen er. Først når dialogen er avsluttet, vil vi ta stilling til om vi skal akseptere forelegget eller ikke, fremholder Reinertsen. Heller ikke hos Lemminkäinen er det utbetalt noen bøtemillioner. Saken er fortsatt til behandling og er følgelig ikke avklart. Vi har meddelt vårt syn til Økokrim, men hva innholdet av dette er anser vi som en intern sak som jeg ikke vil gå ut med i media, forteller adm. direktør Arne F. Johansen hos Lemminkäinen Norge AS. NCC har tidligere gått ut med informasjon at foreleggene fra Økokrim mot selskapene Roads og Construction er til vurdering. Her ble det blant annet redegjort for at NCC etter egne interne undersøkelser ikke fant noe straffbart i Roads, men at det var materiale hos Construction som kunne gi grunnlag for mistanke. Selskapet valgte da å innlede samarbeid med Konkurransetilsynet og senere Økokrim. Vi er i dialog med Økokrim. Ut over det har jeg ingen kommentar, sier en kortfattet Øyvind Kvaal som er direktør for kommunikasjon og samfunnskontakt i NCC. Bøtene mot de fem asfaltentreprenørene beløper seg samlet til 16,5 millioner. For Kolo Veidekke, Lemminkäinen Norge og Skanska Asfalt ble det bot på fire millioner til hver. Begrunnelsen var forsøk på markedsdeling/prissamarbeid i 1997, markedsdeling og anbudssamarbeid i Oslo-området i 2001 samt kundetildeling og prissamarbeid i Oslo-området samme år i forbindelse med salg av asfalt masser til hentekunder. NCC Roads ble ilagt bot på to millioner for forsøk på markedsdeling/prissamarbeid i Oslo-området i 2001 samt for markedsdeling og anbudssamarbeid i Oslo-området samme år. Her hører det med til historien at NCC kjøpte Rieber & Søns veidivisjon først i slutten av 2000. For Oslo Vei ble boten på 2,5 millioner kroner for markedsdeling og anbudssamarbeid I Oslo-regionen i 2001 samt for kundetildeling og prissamarbeid i Oslo-området i forbindelse med salg av asfaltmasse til hentekunder. For fire entreprenører som jobber innen bygg- og anleggsbransjen ble det bøter på til sammen 19,5 millioner samt inndragning av fortjeneste på vel 10 millioner kroner. Foreleggene gjelder ulovlig prissamarbeid, utstedelse av uriktige fakturaer samt regnskapsovertredelser. Prissamarbeid skal ha foregått på syv prosjekter i tidsrommet høsten 1994 til høsten 1998. Disse var Troll phase 1, generalkonsulat i Murmansk, kaianlegg i Bodø, polarmuseet i Tromsø, parkeringshus for ansatte på Gardermoen, tre parseller på Gardermobanen samt Åshaugen kulvert på Vestfoldbanen. For Reinertsen Anlegg var boten på 6,5 millioner kombinert med inndragelse av fortjeneste på vel fem millioner. Lovbruddene gjelder forhold i bedriften AS Anlegg i årene 1994-98. Reinertsen kjøpte bedriften først flere år senere. For Skanska Norge ble boten på 6,5 millioner kombinert med inndragning av fem millioner kroner. NCC Construction ble ilagt en bot på tre millioner. Foreleggene gjelder for Eeg-Henriksen Bygg i perioden 1994-1996. NCC var deleier i selskapet fra 1990 og heleier fra 1995.