Ny trasé for Østfoldbanen

I løpet av høsten skal Østfoldbanen få ny trase ved Loenga i Oslo. Arbeidene utføres av Betonmast Entreprenør.

I en lengde av ca 600 meter bygges det derfor nå en ny dobbeltsporet jernbane, med et tredje spor utenfor som skal erstatte sidesporet mot Sjursøya. Den nye traseen er midlertidig og vil være i bruk i drøye to år, melder Jernbaneverket.no på sine nettsider. Årsaken er Bjørvikaprosjektet og Vegvesenets arbeider med senketunnel. For å kunne legge den nye operaen i Bjørvika, ble det som kjent nødvendig å fjerne de eksisterende veiene og den store trafikkmaskinen der. Alt dette skal legges under bakken, og E18 med alle sine filer og kryss skal legges i senketunnel under Oslos Havnebasseng. Dette berører i sin tur igjen Østfoldbanen, Loenga skiftestasjon og sidesporet til Oslo Havn på Sjursøya. Den nye traseen er bygd opp på en omfattende steinfylling og utenfor denne går også E-18 i en midleritidig I den tiden anleggsarbeidene pågår skal både Østfoldbanen og havnesporet til Sjursøya legges om. 10 september blir havnesporet tatt i bruk, mens Østfoldbanens trafikk etter planen skal gå på det nye sporet fra slutten av oktober. Om drøye to år skal banen igjen få tilbake sin gamle trasé. Det er lagt til grunn at kapasitet og hastighet skal opprettholdes på