Nekter å stoppe på Lysaker

NSB vil nekte å stoppe på nye Lysaker stasjon i rushtrafikken.

Problemet er at stasjonen blir liggende i en sving og dermed blir trafikkfarlig for av - og påstigning, skriver budstikka på nett. I et brev Dagbladet gjengir står det: Det vil skape en uoversiktlig og uholdbar situasjon for ombordpersonale og vil dessuten være trafikkfarlig. Dette vil føre til at NSB må sløyfe stopp i rush på nye Lysaker stasjon. NSB har i snart 5 år påpekt at den valgte løsningen er uheldig og bør omarbeides fullstendig. Brevet innholder også skarpt kritikk av Jernbaneverket som står for utbyggingen. Kommunikajonsdirektør Arne Wam i NSB påpeker at brevet er et internt notat. Jernbaneverket legger skylden på samferdselsministeren for at stasjonen ikke kan bygges om. Problemet er den gamle broen over Lysakerelven ble fremstillet som fredet, men som likevel ikke viste seg å være det. Jernbaneverket mener seg presset av samerdselsministeren som skal ha påpekt at det ikke går an å gjøre noe med fredningsvedtaket. Hovedargumentet mot å bygge stasjonen rettere og dermed mer tilgjengelig for flere grupper, har vært den gamle broen. Uten den er det mulig å få stasjonen rettere. Lysaker stasjon er bygget for 100 år siden.