Vestlandsforskning med FN-rapport om jernbane

Når toppledere fra hele verden skal samles i september for å bli enige om hva som må gjøres for å sikre en såkalt bærekraftig utvikling, vil de få seg forelagt en rapport om jernbanetransport laget av norske Vestlandsforskning.

Jernbanen har store fortrinn i forhold til andre transportformer både når det gjelder effektivitet, energibruk, arealbruk og kapasitet blir det slått fast i rapporten. Det er FNs miljøprogram (UNEP) som sammen med den internasjonale jernbaneunionen (UIC) som har gitt Vestlandsforskning oppdraget med å skrive rapporten. Verdenskonferansen i september skal holdes i Johannesburg og er en oppfølging av Rio -konferansen om verdens miljø og utvikling i 1992. Rapporten gir en en analyse av økologiske, økonomiske og sosiale sider ved jernbanetransport over hele verden. Også enklere banesystemer som bybaner, T-baner og sporveier er tatt med i rapporten. Det blir slått fast at alle former for banetransport har enestående forutsetninger for høy effektivitet både når det gjelder energibruk, arealbruk, transportkapasitet og tilkobling til andre transportformer som buss og sykkel. Slike forutsetninger er helt sentrale dersom en skal få en bærekraftig transportutvikling. Dette blir bekreftet av de analysene som er gjort i EU - området + Norge og Sveits, skriver Vestlandsforskning i en pressemelding. For passasjertransport har personbilen om lag fire ganger so høye miljø- helsekostnader som jernbanen, mens det for lastebilen er tilsvarende høye tall i forhold godstog. Til tross for dette har det det siste tiåret vært en stadig tilbakegang for jernbanen både i passasjer- og godsmengde verden sett under ett.