Arbeidshelg på Drammenbanen

Grunnet anleggs- og vedlikeholdsarbeid erstattes persontogene på Drammenbanen med buss helga 25-28. august.

Dette iverksettes på strekningen mellom Skøyen og Drammen fra fredag 25. august klokken 19:40. Togene kjører igjen som normalt fra og med mandag morgen den 28. august klokken 04:00, skriver Jernbaneverket på sine nettsider. Buss erstatter tog i hele perioden Mens banen er stengt vil Flytoget snu på Skøyen og erstattes med buss på strekningen Skøyen-Asker. NSB Lokaltog snur på Skøyen, og det blir buss til stasjoner på strekningen mellom Skøyen, Asker, Drammen og Spikkestad. Togene til og fra Vestfoldbanen og Sørlandsbanen erstattes med buss på strekningen Oslo S-Drammen. Togene til og fra Bergensbanen kjører over Roa. Det kjøres buss fra Lysaker og Asker til Drammen, hvor det er overgang til tilbringertog på strekningen mellom Drammen og Hønefoss. Grunnet manglende sporplass på Skøyen stasjon, vil NSB Lokaltog på strekningen Årnes-Skøyen og Mysen-Skøyen snu på Oslo S. Kundene må bytte tog på Oslo S. Vestfoldbanen Sandefjord-Larvik Samme helg er også Vestfoldbanen periodevis stengt for persontrafikk mellom Larvik og Sandefjord grunnet diverse vedlikeholdsarbeider. Fredag og lørdag erstattes togene med buss fra klokken 20 om kvelden fram til 07.15 neste morgen. Søndag er banen stengt fra klokken 20.40 fram til 04.20 mandag morgen. Ny Lysaker stasjon Mens Drammenbanen er stengt gjør Jernbaneverket arbeider i forbindelse med at Lysaker stasjon skal utvides fra to til fire spor. Hovedaktiviteten er innheising av brubjelker i samband med at det bygges ny Granfoss bru over jernbanen i Vollsveien. Dette innebærer at Vollsveien er stengt for all trafikk i samme periode. Videre utføres jernbanetekniske arbeider på en 500 meter lang strekning vest for Granfoss bru, samt grunnarbeider langs jernbanen øst for Lysakerelva. Det arbeides også andre steder mens togene er innstilt: Bestum: Jernbanetekniske arbeider. Sandvika øst: Boring i fjell og ulike jernbanetekniske arbeider. Asker: Diverse arbeider i Lieråsen tunnel. Det utføres dessuten ulike andre vedlikeholdsarbeider, bl.a. pakking av spor med pakkmaskin. Disse arbeidene beveger seg på strekningen Lysaker-Asker. Jernbaneverket understreker at det går enkelte anleggstog på strekningen mens persontogene er innstilt. Det er derfor forbundet med fare å bevege seg i og ved sporene i anleggsperioden. Fra to til fire spor Jernbaneverket utvider fra to til fire spor mellom Lysaker og Asker for å gi plass til flere tog, bedre regulariteten og redusere reisetiden. Første etappe var Sandvika-Asker, som stod ferdig i august 2005. Ny Lysaker stasjon er planlagt ferdig i 2009 og to nye spor på strekningen Lysaker-Sandvika i 2011.