Stadig flere klager på håndverkere i Sverige

Svenskene klager stadig mer på håndverkerne sine. Og det lønner seg å klage: Omtrent halvparten av dem som henvender seg til Allmänna Reklamationsnämnden ARN får rett, melder Näringsliv24.

Ifølge nettstedet er slurv og juks blitt hverdagskost for folk som leier inn håndverkere i Sverige. Det er usikkert om flere kunder enn før er misfornøyd, men tallet på klager til ARN fortsetter å øke, skrev n24.se mandag. I gode tider bruker folk penger, og jo flere varer og tjenester som kjøpes, jo mer øker klagestrømmen. Reiser topper statistikken, men også oppussing av egen bolig fører ofte til problemer, sier ARNs informasjonssjef Torsten Palm. Folk snakker ofte forbi hverandre, og kunden forstår kanskje ikke fagspråk. Når man har med håndverkere å gjøre, kan det være klokt at kunden setter en såkalt takpris det meste man er villig til å betale og at man skriver ned en avtale, tilføyer Palm. Forbruker har alltid «bevisbyrden» i slike saker, og må kunne påvise at noe er galt, men i 40 til 50 prosent av sakene om håndverkstjenester får klageren likevel rett. Til sammenligning ligger det tilsvarende tallet for banktjenester på under 10 prosent, melder n24.se.