Bjørvika-tunnelen slepes fra Bergen til Oslo

De to første elementene til Bjørvika-tunnelen startet tirsdag reisen langs kysten fra Hanøytangen på Askøy utenfor Bergen til Oslo.

De to elementene slepes av to slepebåter, en foran og en bak, med en fart av 4 knop. Ferden er beregnet å ta fem seks dager. Hvert element veier 30.000 tonn. De to betongkonstruksjonene som nå er underveis til hovedstaden, er 112 meter lange, 30 meter brede og 10 meter høye. I Oslo skal de ligge fortøyd i to år i havneområdet. Neste sommer får de selskap av to elementer til, og våren 2008 kommer de to siste. Når alle delene til senketunnelen er på plass, føyes de sammen til en tunnel med seks kjørebaner på bunnen av Bjørvika. Fornøyde Arbeidet har gått helt etter planen, sier prosjektleder Bernt Jensen i entreprenørselskapet Skanska. Skanska fikk oppgaven med å bygge tunnelelementene i fjor, og dannet et eget selskap for byggearbeidet i samarbeid med to nederlandske entreprenører som har erfaring i å bygge slike tunneler. Både Jensen og eieren av AS Hanøytangen, Magnus Stangeland, er svært fornøyde med gjennomføringen av byggingen. Skanska har leid en dokk på Hanøytangen som var stor nok til byggearbeidene. Den store dokken ble i sin tid sprengt ut fordi skipsreder Hilmar Reksten skulle bygge supertankere der. Skipsfartskrisen i 1970-årene satte en stopper for det, og anlegget har bare vært i bruk noen få år på 1990-tallet da det ble bygget elementer til oljefelter der. Nå har vi vist at vi kan klare slike store byggeoppgaver, så dette vil nok føre til at flere blir interesserte og at vi får nye oppgaver, sier Stangeland til NTB. Senkes Årsaken til at Bjørvika-tunnelen bygges i betong i stedet for å sprenges i fjell er at det er svært langt ned til fast fjell der tunnelen skal gå. Samtidig med at betongelementene bygges og slepes til Oslo, mudres det en bred renne i sjøen ved den nye operabygningen i Oslo. Der skal alle elementene senkes ned og føyes sammen til en 675 meter lang tunnel. De to første elementene er rette, og skal utgjøre midten av tunnelen. De neste elementene skal også inneholde avkjøringer, og blir enda tyngre og bredere enn de første. Opp til 200 mann har arbeidet med støpingen av de to elementene som nå er ferdige. I gjennomsnitt har det arbeidet 130 personer i de åtte ti månedene jobben har tatt. Feiret Tirsdag var en stor dag for dem som har jobbet med byggingen av elementene. Avskjeden med Hanøytangen ble feiret med bløtkake, og før slepingen startet ble begge de to kjempemessige betongkonstruksjonene høytidelig døpt. Prosjektleder Bernt Jensens datter Angelica knuste champagneflasker og døpte de to for Anniken og Torill etter to av de kontoransatte i prosjektet. Bernt Jensen uttrykte håpet om at navnene vil leve videre også etter at de alle elementene er senket til bunnen i Bjørvika og bilene har begynt å suse gjennom dem.