Langt fram for undersjøisk gasslager i Oslofjorden

NVE trenger tre måneder på å bestemme hva som må konsekvensutredes før det avgjøres om Østgass AS får bygge og drive et mottaksanlegg for naturgass i Moss og et undersjøisk gasslager i Oslofjorden.

Det sier saksbehandler Henriette Håvik i Norges vassdrags- og energidirektorat (NVE). Når konsesjonssøknaden foreligger, vil høringsrunden og behandlingen av søknaden ta ytterligere et halvt år, opplyser hun. Haugaland Kraft AS og Knutsen gruppen står bak selskapet Østgass AS som ønsker å bygge et gasslager og et mottaksanlegget for komprimert naturgass (CNG). To alternative steder er hittil blinket ut for etablering av mottaksanlegget: Kambo i Moss kommune eller Larkollen i Rygge. Høringsrunden viser at motstanden mot etablering på Kambo er sterkest, sier daglig leder Claus Svendsen i Østgass til NTB. Undersjøisk lager Gasslageret som Østgass AS ønsker å bygge, skal etter planen legges på bunnen av Oslofjorden i form av en 25 kilometer lang gassrørledning i tilknytning til mottaksanlegget. Lageret vil i stor grad berøre de samme områdene av Oslofjorden, uansett om selve mottaket legges til Kambo eller Larkollen. Velges Kambo, vil rørledningen følge en trasé fra Kambo rundt Jeløya og de nordre deler av Mossesundet fram til de sentrale delene av Oslofjorden, sørøst for Tofteholmen i Hurum kommune. Bygges mottaket ved Larkollen, vil rørledningen bli lagt derfra mot nordvest og avsluttes sørøst for Tofteholmen. Har anket NVE har pålagt Østgass AS å gjennomføre en fullstendig konsekvensanalyse i tilknytning til konsesjonssøknaden. Dette pålegget har Østgass anket til Olje- og energidepartementet (OED), som ennå ikke har ferdigbehandlet anken. Informasjonssjef Sissel Edvardsen i OED sier til NTB at anken ble mottatt 16.februar. Hun bekrefter at departementet arbeider med saken, men kan ikke si når anken vil være ferdigbehandlet. Med skip Østgass AS vil frakte den komprimerte naturgassen fra Vestlandet med skip fra rederiet Knutsen OAS til mottaksanlegget i Østfold. Daglig leder Claus Svendsen i Østgass sier til NTB at investeringsrammen for prosjektet er på 1,7 milliarder kroner. Dette anslaget omfatter også utbygging av distribusjonsnett: Gassen planlegges distribuert i rør sørover fra Moss til Sarpsborg, Fredrikstad og Halden, og nordover mot Oslo, Lillestrøm og Gardermoen. Hovedutfordring En hovedutfordring for Østgass er ifølge Svendsen at store, potensielle kunder som Borregaard i Sarpsborg og Peterson & Søn i Moss i dag driftes på subsidiert tungolje. Gjentatte møter som Østgass har hatt med politiske myndigheter om muligheten for å få endret dagens avgiftsregime, slik at storforbrukere av subsidiert tungolje som Borregaard og Peterson heller vil satse på naturgass, har ikke ført fram, ifølge Svendsen. Vi har hatt flere runder med politiske myndigheter, men ikke fått gehør, sier Svendsen til NTB. Skeptisk Høringsinnspillene til Østgass planer viser et blandet bilde. Fiskeridirektoratet mener planene, slik de foreligger, vil komme i konflikt med fiskeriinteressene i området. Havforskningsinstituttet påpeker at deler av havbunnen langs traseen som er valgt for rørledningen, er forurenset av metaller. Disse miljøgiftene kan bli virvlet opp i anleggsperioden i tilfelle en gasslekkasje, påpeker Havforskningsinstituttet, som derfor ønsker utredet hvilke konsekvenser dette kan ha for opptaket av miljøgifter i næringskjeden. Daglig leder Claus Svendsen i Østgass sier til NTB at det for lengst er klart at selskapets tidsplan ikke holder. Selskapet hadde i utgangspunktet håpet å starte byggingen av lageret høsten i høst, slik at det kunne være i drift mot slutten av 2008.