Nytt skolefag skal styrke realfagene

Alle grunnskoleelever får fra høsten av faget «Teknologi og design» på timeplanen. Dermed er et ti år gammelt prøveprosjekt blitt landsdekkende.

Det nye faget skal ifølge målsettingen kunne gi en kreativ og praktisk tilnærming til naturfagene, skriver Aftenposten. Et av de underliggende målene bak opprettelsen av faget er å stimulere jenter til å gi seg i kast med realfagene. I prøveprosjektet, satt i gang på initiativ fra Norges Ingeniørorganisasjon (NITO) ti år tilbake, har dette lyktes gjennom å følge opp standardiserte oppgaver fra idé gjennom design til teknisk gjennomføring. Nettopp for jentene er det viktig å se at de kan fikse realfaglige utfordringer. Stort sett lager de også finere ting enn guttene, sier rådgiver Runar Baune i RENATE-senteret, som har arbeidet med opprettelsen av faget på oppdrag fra Kunnskapsdepartementet. Dermed skal norske elever fra høsten av bryne seg på for eksempel å designe og bygge ei bru i papp, installere elektrisitet i en modelleilighet samt fritt bruk av tannhjul, alarmer og motorer til eget design. Det nye faget er først fremst innført for å styrke realfagenes stilling, men inngår også i læreplanene i kunst og håndverk.