Verdens største leggefartøyer møtes på Ormen

Flere av verdens største leggefartøyer er engasjert for å installere gassrørene i Ormen Lange-prosjektet. I disse dager møtes to av dem 100 km fra Romsdals-kysten, der rør skal legges ned en raskant like bratt som unnarennet på Holmenkollen.

Det er utbyggingsoperatøren Hydro, ved hjelp av gigantskipene Solitaire og S7000 som er i ferd med å skrive ny olje-og gasshistorie ved å gjennomføre en av de mest krevende utbyggingsprosjektene i verden, skriver Hydro på sine nettsider. Store dybder, ujevn havbunn og sterk strøm, kombinert med temperaturer under frysepunktet, ekstreme vindforhold og enorme bølger gjør Ormen Lange til et komplisert prosjekt. Men Hydro og ingeniørselskapet Reinertsen har brukt flere år på å bli kjent med havbunnen, og finne den optimale ruten mellom undersjøiske topper og daler, langs bunnen av kontinentalsokkelen og ned den 35 grader bratte skråningen ved Storeggaraset. Havbunnen er nitidig undersøkt av en ubemannet, selvgående ubåt og av fjernopererte roboter (ROV), og ingeniørene kjenner store deler av bunnen med svært høy detaljgrad. I tillegg er det utplassert hundrevis av akustiske sendere og mottakere på havbunnen, noe som gir muligheten for centimeter-presisjon ved de marine operasjonene. Første del ferdig Solitaire fra Allseas blir fredag ferdig med sin del av leggingen av det første av de to produksjonsrørene fra landanlegget under utbygging på Nyhamna og ut mot Ormen Lange-feltet. Et stykke ned Storegga-raskanten 100 kilometer fra land, må leggefartøyet S7000 fra Saipem ta over for med en annen metode legge de siste krevende 20 kilometrene videre ned raskanten og helt frem til brønnrammene på 850 meters dyp. Solitaire er nesten 500 meter lang inkludert den 65 meter lange utleggingsrampen, har et mannskap på 400, og er dynamisk posisjonert uten behov for forankring under operasjoner. Fartøyet har seks sveisestasjoner langs lengden av skipet. Rørene sveises sammen innvendig og utvendig, så legges et beskyttelsesbelegg over, og deretter foretas ultralydkontroll av sveisen. S7000 er nesten 200 meter langt, opprinnelig ett kranfartøy, utrustet med ett vertikalt tårn på 130 meter for rørlegging på Ormen Lange. Fartøyet er også dynamisk posisjonert uten behov for forankring under operasjonen. I tillegg til disse kolossene, er en rekke andre fartøy i sving i nærheten av Ormen Lange-feltet. Hele 2.600 fartøydøgn går med i 2006 for å legge alle bitene på plass i det gigantiske Ormen Lange-prosjektet. Dette inkluderer alt fra de massive leggefartøyene til mindre survey-båter og rørfraktbåter. Ormen Lange/Langeled er nå 75 prosent gjennomført, og følger timeplan og budsjett.