Tunnel-lagring på Sørenga

De to første betongelementene til senketunnelen i Bjørvika som blir slept fra Hanøytangen i midten av august skal lagres på vestre siden av Sørengautstikkeren til montasjen starter i 2008.

Her skal også det trede elementet som blir slept neste år lagres. De tre første av de seks betongelementene skal lagres i vannet på vestre side av Sørengautstikkeren. Der blir de fortøyd til to fenderpeler med ca 90 meters avstand som støtter seg til kaia. Ca en meter av betongelementene vil være synlig over havflaten. foreller anleggsleder i Arbeidsfellesskapet Bjørvikatunnnelen, Oddmund Hansen. Skanska er i full gang med å mudre forurensede sedimenter på området som må fordypes for å kunne parkere tunnelelement 3 og 5. Når disse arealene er godkjent som rene kan vi starte mudring av rene masser ned til kote - 11. Disse rene massene skal benyttes til tildekking av eksisterende sjøbunn i Bispevika, opplyser Hansen. Når det gjelder selve tunneltraseen venter de på godkjenning om at traseen er ren for forurensede masser, for så å kunne starte mudring av rene masser. Det fjerde betongelementet blir lagret i selve traseen ved Bjøvikautstikkeren. De to siste elementene blir slept fra Hanøytangen i 2008 og blir bare liggende ved kaia to tre ukers tid før montasjen starter. Seks elementer Senketunnelen består av seks elementer. Hvert element er 112,5 meter langt, 30 meter bredt og 10 meter høyt. Tunneltaket blir liggende fra åtte til elleve meter under middelvannstand. Senketunnelen får to atskilte løp med tre felt i hver retning. Høyden er 10 meter for å få plass til skilt, vifter, overvåkningssystem og belysning. Senketunnelen bygges på Hanøytangen i Askøy kommune utenfor Bergen fra 2005 til 2008. To elementer bygges samtidig i dokken. De to første elementene var ferdig i mai 2006. De to siste fløtes inn våren 2008. Fem dager Transportene fra dokken til indre Oslofjord tar om lag fem dager. Dokken fylles med vann, elementene fløtes ut og slepes langs kysten. Først slep går i august 2006. Møtet med åpen sjø er den største belastningen i tunnelelementets levetid. Det er strukket spennarmering gjennom rør i tak og bunnplate for å avstive konstruksjonen under slep. Ved bølgehøyder over 2,5 meter vil slepet søke havn. Tunnelen er konstruert med en innebygd fleksibilitet og vil motstå et jordskjelv. Den maritime operasjonen utføres med spesialutstyr fra en nederlandsk operatør. Fartøyet legger en gruspute på bunnen med en nøyaktighet +/- 3 centimeter. Senketunnelen ligger på grusputa uten fundamentering. Tunnelementer har en egenvekt på 1,1 og utgjør et marginalt trykk mot bunnen. 2008 I 2008 starter arbeidet med nedsenking og montasje. Jobben tar om lag to uker pr element. Elementet utstyres med et atkomsttårn og et landmålingstårn.