Nyåpning for Trollstigvegen

Mandag 31. juli ble omleggingen av Trollstigvegen offisielt åpnet av vegdirektør Olav Søfteland - på dagen 70 år etter at Kong Haakon 7 åpnet bilvegen i 1936. Trafikantene kan dermed ta i bruk en ny og mer rassikker veg.

Det er en 600 meter lang rasutsatt strekning nederst på Trollstigvegen som nå er utbedret. Årsaken til omleggingen av vegen er steinrasene som har gått på strekningen de siste årene. Nå er vegen lagt inn under det området som allerede er rassikret, skriver Statens vegvesen på sine nettsider. Statens vegvesen ønsker å bevare Trollstigvegen som et nasjonalt minnesmerke og en viktig turistrute. Det har derfor blitt lagt stor vekt på det estetiske og på å bevare særpreget i Trollstigen. Det er derfor brukt materialer, som både i farge og størrelse skiller seg minst mulig ut fra de eksisterende. Trollstigen er i dag en av Norges mest besøkte turistattraksjoner og det har til alle tider vært ferdsel over Trollstigen. Den opprinnelige Kløvstien over fjellet ble i årene 1905-1913 utbedret til rideveg og planene for bilveg tok form like etterpå. Med en byggetid på åtte år var Trollstigvegen, med sine elleve svinger klar for åpning 31. juli 1936. Skulle vegen vært bygd i dag, er det ikke sikkert det ville blitt det mange mener er den vakreste bilruta i landet og en nasjonal turistveg, sa Søfteland i sin åpningstale. Han sendte en takk til alle de som har vært med på å bygge vegen, og syntes det var kjekt at også dagens generasjon nå har fått satt sitt preg på den.