Bygg.no

Meny
Hva leter du etter?
Tips oss
Les Byggeindustrien digitalt
  • Bygg
  • Anlegg
  • Eiendom
  • Arkitekter
  • Rådgivere
  • Byggevarer
  • Øvrige Øvrige
    • Anleggsmaskiner
    • Betong
    • Bil
    • Bolig
    • Bygg Reis Deg
    • Byggedagene
    • Byggejus
    • Energi
    • HMS
    • Personalnytt
    • Produkter
    • Tre
    • Stål
    • Forbruker
    • Byggeprosjekter
  • A til Å
  • Byggedagene
  • Bygg Reis Deg
  • Hage
  • Byggenæringens kalenderByggenæringens kalender
  • Meld deg på vårt nyhetsbrev
  • Nyheter på din side
  • Tips til redaksjonen
  • Kontakt oss

Besøksadresse
Stensberggaten 27
0170 Oslo

Postadresse
Postboks 6831, St. Olavs plass
0130 Oslo

Telefon
+47 23 70 95 00

Les Byggeindustrien digitalt
  • Anleggsmaskiner
  • Betong
  • Bil
  • Bolig
  • Bygg Reis Deg
  • Byggedagene
  • Byggejus
  • Energi
  • HMS
  • Personalnytt
  • Produkter
  • Tre
  • Stål
  • Forbruker
  • Byggeprosjekter
Les siste digitalutgave Les Byggeindustrien digitalt
Mest lest Ledigestillinger Bygge-prosjekter

Konsekvensutredning Arna - Fløen

Publisert: 27.07.2006 10:45. Sist endret: 27.11.2013 19:48.

Konsekvensutredningen for dobbeltspor Arna - Fløen (Bergen) er nå ferdig. På grunnlag av en totalvurdering av prissatte og ikke-prissatte konsekvenser, og ut fra de transportpolitiske mål som er satt nasjonalt og lokalt, vil Jernbaneverket anbefale at det bygges dobbeltspor mellom Arna og Bergen.
  • Hus kollapset etter brann i Fotlandsvåg

  • Norsk massivtreprodusent omsatte for 242 millioner kroner i fjor

  • Skanska og Base fortsetter sammen i Stavanger

  • Her leveres koronatest som underentreprise

Nettleder

Klimasatsingen skyter fart i anleggssektoren

Les også:

  • Vil bli et koronavalg
  • Fortsatt stor diskusjon rundt det som vil bli Norges største byggeprosjekt
  • Nye verktøy i kampen mot arbeidslivskriminaliteten
  • Lytt til næringen i utdanningsreformen
  • Denne helgen blir viktig for norsk næringsliv
Flere ledere

Siste gjestekommentarer

Trond Ramsøskar

«Kortreiste kontorarbeidsplasser må inn i boligutviklingen»
Les mer

Les også:

  • Ikke hopp bukk over konkurranseloven!
    Lars Sørgard
  • Hvordan sikre mer effektiv jernbaneutbygging?
    Petter Eiken og Anne Marstein
  • Innlegg: Bevistilgang i entreprisesaker
    Harald Holmstad og Martin Aspaas
  • Vi sparer penger og miljø ved å ta vare på det vi har
    Bjørn Laksforsmo
  • En ny standard for fremtidens sykehjem?
    Trond Ramsøskar
Flere gjestekommentarer

Siste nyheter

  • Hus kollapset etter brann i Fotlandsvåg
  • Norsk massivtreprodusent omsatte for 242 millioner kroner i fjor
  • Skanska og Base fortsetter sammen i Stavanger
  • Her leveres koronatest som underentreprise
  • Utenlandske arbeidstakere får kompensasjonsordning
  • Regjeringen vil la USA sette opp infrastruktur på norske militærbaser
  • Rambøll bistår Ålesund med plan for rensing av havnebassenget
  • Bedrift omsatte for over 100 millioner i 2019 – nå er de slått konkurs
  • Betalingsfristen for skatter og avgifter utsettes
  • Tryg har betalt ut 120 millioner etter Gjerdrum-skredet
Gå til arkiv

Byggeprosjekter

Millskvartalet

Flere prosjekter

  • Waldemars Tårn
  • Trævarefabrikken
  • Sandsliåsen
  • Billingstad Panorama
  • Øvre Utstillingsplass Ålesund
  • Årneskvartalet
  • ZEB-laboratoriet
  • Hovedbygget ved Norges Handelshøyskole
  • ASKO Oslofjord
  • Rud svømmehall
  • Kyllingfabrikk Norsk Kylling
  • Fantoftparken
  • Risvollan helse- og velferdssenter
  • Fløyveien 14
Flere prosjekter

Siste kontrakter

Skanska og Base fortsetter sammen i Stavanger

Flere kontrakter

  • Rambøll bistår Ålesund med plan for rensing av havnebassenget
  • AF Gruppen bygger Vikingtidsmuseet
  • Seltor bygger for Entra i Oslo
  • Tverås signerte Hjelset-kontrakt
  • Skanska signerte Trondheim kommunes største kontrakt noensinne
  • NCC signerte kontrakt for Granåsen Idrettspark
Flere kontrakter

Bildekaruseller

  • Heftig limtremontasje på Romsdalsgondolen

  • Her bygges rekordtunnelen som skal knytte Skandinavia til Kontinental-Europa

  • Bygging av nye Granåsen i full gang

Vis flere bildekaruseller

Byggenæringens kalender

Dato Aktivitet
31.08 Byggedagene 2021
08.09 Vi Bygger Bergen 2022
Vis flere arrangementer

Siste fra Bygg-TV

  • Markerte anleggsstart for ny vannforsyning Oslo

  • Skanska med 110-års medlemskap i NHO

  • Erna Solberg kjører elektrisk tippbil

Vis flere videoer

Tips oss

facebook twitter linkedin mail print

Dette betyr et nytt tunnelløp parallelt med dagens Ulriken tunnel på hele strekningen, med et eget tunnelinnslag både i Arna og Bergen, skriver Jernbaneverket på sine nettsider. Begrunnelsen fra Jernbaneverket: Dobbeltsporet fjerner en flaskehals på Bergensbanen, og øker kapasiteten både for lokaltog, fjerntog og godstog. Dobbeltsporet gir stor samfunnsøkonomisk brutto nytte. Kostnadene er imidlertid store, slik at netto nytte/kostnad er på -0,24. Dobbeltsporet vil imidlertid legge grunnlag for videre utvikling i Arna og på strekningen Voss Bergen, ei utvikling som i neste omgang vil styrke trafikkgrunnlaget og dermed øke lønnsomheten for prosjektet. Dobbeltsporet styrker den kollektive nærtrafikken og gir et godt, kapasitetssterkt og sikkert transporttilbud for reiser til Bergen sentrum, med et betydelig potensial for økt lokaltrafikk. Dobbeltsporet bidrar til å redusere trafikkpresset inn mot de delene av Bergen hvor kapasitets- og miljøutfordringene knytta til vegtransport er størst. Utbygging av dobbeltspor er i tråd med målsettinger for kollektivtransport slik det kommer til uttrykk i Nasjonal Transportplan (NTP) og lokale strategier for kollektivtransport. Dobbeltsporet bidrar vesentlig til å bedre forholdene for godstransporten med tog, i tråd med overordna mål om å overføre gods fra veg til bane. Styrking av kollektivtrafikken på bekostning av biltrafikk gir positive gevinster når det gjelder utslipp og støy. De negative konsekvensene av utbygginga er få og ubetydelige. Dobbeltsporet reduserer sårbarheten og øker sikkerheten ved eventuelle driftsproblem og ulykker (det blir rømmingsmuligheter mellom de to tunnelene). Dobbeltsporet vil gi rasjonell drift og vedlikehold av strekningen; i dag må vedlikeholdet skje i løpet av få disponible timer om natta eller i helgene, på grunn av den tette trafikken på den enkeltspora strekningen. Dobbeltsporet legger grunnlag for ei framtidig opprusting av Vossebanen med ei kjøretid på under en time mellom Voss og Bergen. Dersom det blir bygd vegtunnel mellom Arna og Bergen, vil det svekke grunnlaget for den kollektive nærtrafikken med tog, og gi en betydelig reduksjon i den samfunnsøkonomiske lønnsomheten for dobbeltsporet. Dersom det i tillegg blir etablert et konkurrerende busstilbud gjennom en parallell vegtunnel, vil grunnlaget for persontransport med lokaltog mellom Arna og Bergen reduseres betraktelig. Dersom lokaltrafikken med tog legges ned, kan det være nok kapasitet med bare ett spor mellom Arna og Bergen. Kostnader: Investeringskostnadene i 2004-nivå er 775 mill. kr eks. mva. Anleggstida vil bli 4-5 år.

Nøkkelord:

Import
 

Norsk massivtre-produsent omsatte for 242 millioner kroner i fjor

 

Her leveres koronatest som underentreprise

 

Bedrift omsatte for over 100 millioner i 2019
– nå er de slått konkurs

 

Frp vil endre regelverket for moms på omtvistede krav

Annonsørinnhold
 

Enighet om GTIN som produkt-identifikasjon i byggenæringen


Alt innhold er opphavsrettslig beskyttet © Byggeindustrien

Bygg.no
  • Besøksadresse

    Stensberggaten 27,
    0170 Oslo

    Postadresse

    Postboks 6831, St. Olavs plass
    0130 Oslo

    Telefon

    +47 23 70 95 00.
  • Sjefredaktør

    Arve Brekkhus
  • Nyhetsredaktør

    Frode Aga
  • Redaksjonssjef nett

    Christian Aarhus
  • Salgssjef

    Kirsten B. Thorkildsen
  • Annonsesalg nett

    Geir Larsen

Tips til redaksjonenredaksjonen@bygg.no

Byggeindustrien arbeider etter Vær Varsom-plakatens regler for god presseskikk

Om informasjonskapsler (cookies)

Vilkår for bruk av videoinnhold

Fagpressen