Vil stanse byggingen av nye Lysaker stasjon

NSB krever at Jernbaneverket stanser byggingen av nye Lysaker stasjon. En bru man trodde var fredet, var det likevel ikke.

Bevegelseshemmede og eldre vil få store problemer med å komme seg på toget på den nye stasjonen, som koster en milliard kroner. Årsaken er at stasjonen blir bygget i en sving. Dette fører til at avstanden mellom toget og perrongen blir stor for en del mennesker. Stasjonen måtte bygges i en sving for å unngå at en gammel bru skulle bli ødelagt. Jernbaneverket hevdet at brua var fredet, men ifølge Riksantikvaren er den ikke det. Derfor kan den rives, og Lysaker stasjon kan få en rettere trasé, sier kommunikasjonsdirektør Arne Wam i NSB til NRK. Wam ber Jernbaneverket om å gå gjennom saken på nytt. Dersom Jernbaneverket ikke kan legge fram dokumentasjon på at brua er fredet, vil NSB kreve at byggingen stanses. Jernbaneverket avviser kravet fra NSB. Funksjonshemmedes Fellesorganisasjon (FFO) mener at opplysningene er svært oppsiktsvekkende. Dette har utviklet seg til en skandaleprosjekt. Jernbaneverkets rolle i denne saken må granskes. Alle kort må på bordet. Hvorfor man har brukt et argument som nå viser seg ikke å være gyldig er helt uforståelig og svært provoserende, sier assisterende generalsekretær Jarl Ovesen i FFO i en pressemelding. Han mener samferdselsministeren raskt må komme på banen for å gjennomgå saken på nytt.