Det nye selskapet Uniol er nå etablert med Sven Arild Andersen som styreleder og Helge Remberg som administrerende direktør. Den nye fabrikken vil ligge i Øraveien Industripark der Denofa i dag driver med ekstraksjon av soyabønner. Soyaolje fra Denofa vil være et viktig råstoff i biodiesel. Plasseringen av anlegget innebærer at både råstoff og ferdig produkt kan transporteres sjøveien. Eierne Borregaard Industrier eier 20 prosent av det nye selskapet. Største eier med 35 prosent er Unikorn A/S som igjen eier 40 prosent av Denofa. Habiol A/S (Hadeland Bio-Olje) står for 29 prosent av aksjekapitalen. Dette selskapet har de siste 10 år vært nesten enerådende innenfor prosjekter med sikte på å bruke biodrivstoff i Norge. Selskapet har også importert og forhandlet mindre kvanta biodiesel. Den siste eiergrupperingen er Østfoldkorn BA som driver store kornmottak i Sarpsborg og Halden. Kornet distribueres videre av Unikorn. Østfoldkorn er den største eieren i Bygdemøllenes Investeringsselskap som igjen kontrollerer en majoritetspost i Unikorn. Det er med andre ord solide økonomiske interesser bak prosjektet som skal markere starten på en mer miljøvennlig bruk av diesel som drivstoff. Politisk støtte Det er politisk enighet i Norge om at myndighetene skal stimulere til økt bruk av biodiesel blant annet ved å tilpasse avgiftsnivå. Det er også ventet at regjeringen vil foreslå konkrete tiltak som innebærer pålegg om bruk av denne type drivstoff. Også innenfor EU er det nå satt i verk tiltak for å stimulere til bruk av biodiesel for å redusere utslippet av klimagasser som kommer fra bruken av fossilt drivstoff. Flere store aktører innenfor transportsektoren har stilt seg positive til bruk av en høy andel av biodiesel. I Sverige har denne type drivstoff vært i bruk i mange år. En norsk produksjon på 100 millioner liter utgjør en meget liten andel av det totale forbruket av drivstoff.
- Nøkkelord
- Import