Kostnadshopp i transportbransjen

Innskjerping av kjøre- og hviletidsbestemmelsene i EUs arbeidstidsdirektiv, hvor terminaltiden inkluderes i kjøre- og hviletiden, har sammen med flere store endringer i transportørenes rammevilkår, ført til kostnadshopp i transportbransjen.

Dette kommer på toppen av betydelig mangel på sjåfører og bilmateriell i Norge og internasjonalt. Manglende transportkapasitet i forhold til behovet er med på å presse prisene i været. De siste 5 årene har transportarbeidet økt med 30-40% som følge av forbruksvekst, sentralisering av lagre og økende krav om raskere leveringer. - På toppen av det hele øker bompengefinansieringen dramatisk, sier markedsdirektør Erling Sæther i Schenker Norge AS. Jernbanen sliter også med manglende regularitet som følge av mange års etterslep i investeringsmidler til materiell, spor og terminaler. Det forventes at prisene på transporttjenester vil øke som følge av de økte kostnadene for transportørene. Schenker AS og Schenker Linjegods vil fra 1. august øke prisene til kundene med 3,9 %.