Vekst i detaljhandelen

Detaljhandelsbedriftene i Norge økte omsetningen med 3,7 prosent fra april til mai i år. Det viser volumindeksen for detaljhandel justert for sesongvariasjoner, melder SSB.

Uten justering for sesongvariasjoner omsatte detaljhandelsbutikkene i volum for 9,1 prosent mer i mai i år sammenlignet med mai i fjor. Størst vekst hadde detaljhandel utenom butikk med en økning på 30,5 prosent. Detaljhandel utenom butikk omfatter blant annet postordre/internettsalg. Butikkhandel med apotekvarer, sykepleieartikler, kosmetikk og toalettartikler omsatte i volum for 10 prosent mer i mai 2006 enn mai 2005. Butikker med andre nye varer og butikker med næringen nærings- og nytelsesmidler i spesialforretninger hadde en økning i omsetningsvolumet på henholdsvis 9,7 og 8,1 prosent i samme periode. Andre nye varer er blant annet klær, sko, elektriske varer, møbler og byggevarer. Omsetningen i volum for butikker med bredt vareutvalg, som i hovedsak består av kolonialforretninger, hadde en økning på 7,3 prosent. Totalt økte detaljhandelsbedriftene i Norge omsetningen i verdi (ikke justert for prisendringer) med 8,5 prosent i mai 2006 sammenlignet med mai 2005. Detaljhandel utenom butikk hadde en økning på hele 26,1 prosent i samme periode. Butikker med salg av nærings- og nytelsesmidler i spesialforretninger og butikker med salg av apotekvarer, sykepleieartikler, kosmetikk og toalettartikler økte omsetningen i verdi med henholdsvis 10,1 og 9,6 prosent. Butikkhandel med andre nye varer hadde en vekst i omsetningsverdien på 8,7 prosent i mai i år sammenlignet med mai i fjor. Omsetningen for butikker med bredt vareutvalg økte med 7,0 prosent i samme periode.