Lemminkäinen satser i Risør

Lemminkäinen Norge åpnet onsdag Ravneberget asfaltfabrikk og pukkverk i Søndeled i Risør. Den nye fabrikken fremstår som et strømlinjeformet og fremtidsrettet produksjonsapparat.

Det gamle verket hadde vært i bruk i 27 år og var modent for utskifting. Avdelingssjef Folke Trydal i Ravneberget Asfaltfabrikk tok i sin åpningstale noen historiske tilbakeblikk fra den gangen virksomheten hadde sin spede start og siden har basert seg på lokalt tilslag fra Ravneberget pukkverk. Fra Fjeldhammer til Icopal - Forhistorien er så norsk som den kan være, etter hvert ispedd med danske eierinteresser. Fjeldhammer Brug etablerte seg i 1895 på Fjellhammer, og kom inn under dansk eierskap i 1917. Veiavdelingen ble startet i 1933 og Tønsberg ble første etableringssted med asfaltverk. Siden har vi vært en landsdekkende asfaltentreprenør. I 1995 ble navnet endret til Icopal. Dette var den mest kjente merkelogoen, og vi fikk da det samme navnet i de forskjellige land vi opererte i. Markedsføringsmessig var det en klar fordel. Det kom etter hvert inn 2 finansieringsselskaper i eierkonstellasjonen. Tiden ble moden for oppsplitting og 6. februar 2001 meddelte Lemminkäinen Corporation den finske børs i Helsingfors at de forhandlet om overtakelse av Icopals veidivisjoner. Den 23. februar 2001 ble overtagelsen gjort gjeldende. Investeringstakten og oppfølgingen har vært meget bra. Vi har fått tilført mye kunnskap og ikke minst går vi lynnemessig godt sammen. I tillegg er våre eiere langsiktige og seriøse. Dessuten kan eierskapet vise til gode resultater over lang tid. Millionbeløp Asfaltverket er flyttet inn i bruddet, mer skjermet for omgivelsene. Interntransporten av steinmaterialer på riksveien til det gamle verket er opphørt, og den totale miljøbelastningen betydelig redusert. Vi har foretatt støymålinger med meget bra resultat. I tillegg har vi tonet ned vår firmafarge for å skli best mulig inn i terrenget. Det har blitt investert betydelige millionbeløp i asfaltfabrikken og pukkverket de siste årene. Denne satsingen er et signal på at vi ønsker å være i dette markedsområdet i lang tid. Arbeidsplassene trygges og det gir positive ringvirkninger for andre i området. På en dag som denne har jeg lyst til spesielt å takke Risør kommune og ikke minst teknisk etat ved Sveinung Jørundland. Dere har alltid vært gode medspillere og lette å forholde seg til. Samtidig som dere har en jobb hvor det ikke er så lett å gjøre alle til lags. Det har vært en tøff tidsplan for oppsettingen av asfaltfabrikken. Men med en ubyråkratisk saksbehandling har vi sammen klart å holde timeplanen. I alle år har etableringen her på Søndeled gitt en god avkastning for våre eiere, selv om asfaltbransjen har opplevd turbulente tider de senere år. I år er vi uten tonn fra Statens vegvesen og vinteren har gjort store innhugg i kommunenes budsjetter på vedlikeholdssiden. Jeg regner med det dårligste resultatet på mange år her lokalt. Imidlertid kan det bare gå en vei, og det er oppover. Dessuten får vi kjørt inn verket mer i ro og fred. Alt i alt er jeg meget optimistiske og ser svært lyst på fremtiden med et solid eierskap som satser langsiktig og bevisst, sa Trydal avslutningsvis. Nordens nest største Lemminkäinen Corporation er for Ravneberget Asfaltfabrikk synonymt med et sterkt og stabilt eierskap med personlig tilstedeværelse og innflytelse. Det har helt klart vært en viktig faktor for selskapets utvikling og solide økonomi. Nordens nest største asfaltentreprenør opererer blant annet i Baltikum og Russland. Lemminkäinen Corporation omsatte i 2005 for ca. 12,8 milliarder NKR og det utgjorde 7912 årsverk. Lemminkäinen Norge totalt omsatte for 666 millioner NKR, som utgjorde 386 årsverk. Ravneberget Asfaltfabrikk har en spennende konstellasjon med asfalt, pukk og DOV. Totalt 25 30 arbeidsplasser pluss innleid hjelp. Øverst: Finn Halvor Skaardal, regiondirektør Sør, Folke Trydal, avdelingssjef, Egil Rundsag, driftsleder, f.h. Arne Frank Johansen, adm. direktør og Arne Aaberg, adm. dir. Asfaltentreprenørenes Forening.