Gode penger i gips

Nok en byggevare-leverandør leverer økonomiske resultater som kundene bare kan drømme om. Gips-produsenten Gyproc kunne for perioden april 2001 til og med mars 2002 vise til en brutto resultatmargin på drøyt 13 prosent.

Omsetningen steg riktignok svakt til 169,3 millioner kroner, men dette avspeiler utviklingen i det generelle byggevaremarkedet. Særlig gledelig var økningen i driftsresultat fra 11,8 til 19,5 millioner som var resultat av kostnadsbesparelser. Resultatet før skatt ble på 22,2 millioner. Den mest dekkende beskrivelsen på siste regnskapsår er stabilt, sier adm. direktør Gunnar Humlekjær til Finansavisen. Sammen med Norgips dominerer Gyproc det norske gipsmarkedet med en samlet markedsandel på 80 prosent. Gyproc er etablert i Norge, Danmark, Sverige, Finland og Russland/Baltikum. Det norske selskapet Gyproc AS har sitt produksjonsanlegg på Øra i Fredrikstad. Selskapet er datter av det gipsproduktbaserte BPB-konsernet som er børsnotert i London.