Riksrevisjonen bekymret over skolekvaliteten

Den norske grunnskolen tar dårlig hensyn til enkeltelevers behov. Lærere foretrekker tradisjonelle metoder, og kommunikasjonen mellom skole og kommune er dårlig.

Dette konkluderer Riksrevisjonen, etter at 20 prosent av landets grunnskolerektorer har vurdert kvaliteten ved sin egen skole. Drøyt halvparten svarer i undersøkelsen at lærerne ikke har nødvendig kompetanse for å tilrettelegge skolehverdagen for elevene. Lærene er antakelig for tradisjonelle og eksperimenterer lite. Dette går ut over elever med spesielle undervisningsbehov, sier ekspedisjonssjef Therese Johnsen i Riksrevisjonen til NTB. Undersøkelsen avdekket store forskjeller i elevenes læringsvilkår. Riksrevisor Jørgen Kosmo påpeker at mange skoler har dårlige rutiner for rapportering av egne vurderinger til kommunen, som igjen får problemer med å videreformidle ønsker og behov til departementet. Både skoler og kommuner må ta forskriftene på alvor. Her er det snakk om en rapporteringssvikt, sier Kosmo til NTB.