Mener Bilfinger Berger underbetaler

Dagens Næringsliv skriver mandag at Skanska beskylder Bilfinger Berger å vinne milliardkrontrakter ved hjelp av underbetalte utenlandske arbeidere.

Statens vegvesen inngikk nylig kontrakt med Agder OPS Vegselskap for OPS-prosjektet E18 Grimstad - Kristiansand. Kontrakten omfatter finansiering og bygging av 38 km ny firefelts veg og drift av vegen i 25 år etter åpning. Agder OPS Vegselskap eies 50 prosent av Bilfinger Berger BOT GmbH, 35 prosent av Sundt AS og 15 prosent av Pihl&Søn AS. Kontrakten er den største Statens vegvesen noen gang har inngått med en nåverdi på om lag 3,3 milliarder kroner. Åpningen vil etter planen skje 1. september 2009. Skanska var også med i konkurransen rundt denne gigantjobben, og de har sendt brev til Statens vegvesen der de hevder Bilfinger Berger underbetaler arbeiderne, og ikke følger gjeldene regler. De mener Statens vegvesen bør omgjøre den store OPS-kontrakten. - Vi er bekymret for at det ikke er like konkurransevilkår. Vi forventer at Statens vegvesen sikrer at tariffene Vegdirektoratet har bestemt skal gjelder for sine prosjekter, virkelig blir gjennomført, sier konserndirektør Ola By i Skanska Norge til Dagens Næringsliv. Saken kom opp etter at nestlederen i Norsk Arbeidsmannsforbund i Nordland, Skanska ansatte Henry Olsen, for en måned siden oppsøkte prosjektet Imarsund Bro på Normøre, for å undersøke rykter om underbetaling. Han mener han fikk sine rykter bekreftet. Vegdirektoratet avviser klagen fra Skanska, og vegdirektør Olav Søfteland mener det ikke finnes noen regelbrudd i kontraktene Bilfinger har inngått. Ola By mener det er prisverdig at tillitsmannsapparatet har tatt dette initiativet, men sier det ikke er sannsynlig at Skanska går videre med klagen.