EU-krav: 8.000 lastebiler må bort fra veiene

Fra nyttår vil 8.000 norske lastebiler være opptil en halv meter for lange i forhold til EU-krav.

De norske vogntogene er tilpasset vanskelige kjøreforhold og svingete veier i Norge. Bilene er derfor utstyrt med tre akslinger. Det er også lengre avstand mellom bil og henger for å kunne svinge på norske småveier. EU innførte allerede i 1997 nye regler som gjorde disse lastebilene for lange, men Norge fikk lov til å fortsette med en overgangsordning på ti år, fram til 1. januar 2007. Fra da av vil 8.000 norske lastebiler og vogntog være opptil en halv meter for lange i forhold til lovverket, skriver Aftenposten. Administrerende direktør Gunnar Apeland i Norges Lastebileier-Forbund (NLF) er oppgitt. Norske vinterveier egner seg fryktelig dårlig for to-akslede biler med våre høye krav til trafikksikkerhet. Nå kan de mest trafikksikre vogntogene bli parkert, sier Apeland. Han mener EU-kravene er egnet for kjøreforholdene på kontinentet. Ifølge sjefingeniør Asbjørn Johnsen i kjøretøyseksjonen i Vegdirektoratet er det blant annet krav til manøvrerbarhet som ligger bak EUs regelverk. Dessuten er begrensningen på lengde innført for at ingen skal skaffe seg konkurransefortrinn ved å ha lange kjøretøy. Apeland mener han hittil har fått lite hjelp til å overtale EU. Nå setter han sin lit til samferdselsminister Liv Signe Navarsete (Sp). Førstkommende mandag skal han møte henne.