Navarsete kjemper for det norske rutenettet

Samferdselsminister Liv Signe Navarsete (Sp) vil kjempe videre for å sikre det norske rutenettet i lufta.

Senterpartiets anliggende er SAS´ betydning for norsk luftfart og norske distrikter. Rutenettet er viktig for norske passasjerer, understreker samferdselsminister Liv Signe Navarsete. Sammen med næringsminister Odd Eriksen (Ap) har hun hatt møter med konstituert SAS Braathens-direktør Johnny Skoglund og toppsjefen i SAS-konsernet, danske Jørgen Lindegaard. De skal ha forsikret om at SAS Braathens fortsatt skal ha styring med rutetilbudet og at strategien som sikrer de nasjonale datterselskapene en nøkkelposisjon i sine respektive markeder, ligger fast. Rimer dårlig Forsikringene rimer dårlig med SAS-ledelsens planer om å la egne lavprisselskaper fra Finland og Øst-Europa overta enkelte ruter til SAS Braathens i Norge. Det rimer veldig dårlig. Men regjeringen må jo gå den formelle veien. SAS er et børsnotert selskap og det er styret som må ta de strategiske grep. Men vi forventer at eierne blir konsultert i forhold til endrede strategier, sier Navarsete til NTB. Den norske staten eier bare 14,3 prosent av SAS-konsernet og har dermed begrenset makt til å få gjennom noen krav. Men regjeringen akter å bruke sin eierandel for det den måtte være verdt. Det betyr blant annet at vi krever samme informasjon til samme tid som de andre eierne, sier Navarsete. Ansatte i sjokk Den hemmelige SAS-planen skaper sterke reaksjoner blant de ansatte. Vi er i sjokk og frykter for arbeidsplassene våre og framtiden til SAS Braathens. Jeg får frysninger på ryggen. Planene undergraver arbeidsplassene våre og de betingelser vi har kjempet fram, sier leder Terje Nilsen i SAS Braathens Kabinforening til NTB. Han sier SAS Braathens Kabinforening og SAS Braathens Pilotforening, som begge er organisert i YS-forbundet Parat, drøfter saken i et møte med YS tirsdag. SAS-ledelsens planer åpner for sosial dumping. Vi er engstelige for norske arbeidsplasser. Hvem kan konkurrere med østeuropeiske flyvertinner som jobber for 10 kroner timen, spør Nilsen. Må på banen Et av temaene på YS-møtet tirsdag var hvordan de ansatte kan få norske politiske myndigheter på banen. Vil de bare sitte og se på at arbeidsplasser i norsk luftfart ødelegges av sosial dumping, spør Nilsen. Lederen for de kabinansatte i SAS Braathens sier han mandag for første gang fikk kjennskap til planene som SAS-ledelsen nå drøfter. Planene er bredt omtalt i Dagbladet tirsdag, og skal blant annet gå ut på SAS-gruppens datterselskaper Blue 1 i Finland og Estonian Air fra Estland skal settes inn på norske ruter som i dag er ulønnsomme. Molde og Kirkenes Nilsen sier til NTB at rutene Oslo-Molde, Oslo-Kirkenes og Oslo-Alta trolig er de første som vil bli overtatt av SAS Braathens østeuropeiske datterselskaper. SAS-ledelsen planer om å operere østeuropeiske datterselskaper i Norge skal i følge Dagbladet være kjernen i uenigheten mellom styret i SAS Braathens og Peter Jansen som gikk av som administrerende direktør i selskapet søndag.