Storstilt veiutbedring i Telemark

Vegvesenet drøfter på sikt omlegging av E18 til to felts vei med fysisk skilte veibaner over hele Eidangerhalvøya. Men i mellomtida skal det gjennomføres andre omfattende trafikksikringstiltak for flere titalls millioner kroner, skriver Telemarksavisa.

Det forteller overingeniør Morten Ask. Han slår fast at alle vurderinger og vedtak om stadig nye sikringstiltak, er basert på den såkalte nullvisjonen: - Det vil si at antallet drepte og alvorlig skadde på E18 gjennom Telemark skal så langt ned mot null som overhodet mulig. TITALLS MILLIONER I og med at den eventuelle gjennomføringen av tofelt/fysisk veiskille-prosjektet ligger noe fram i tid, er andre mindre men viktige trafikksikringstiltak til flere titalls millioner kroner allerede vedtatt og klare for igangsettelse. Det dreier seg ifølge Ask, blant annet om omlegging til to-felts vei med både fysisk og merket skille i tunnelene Telemarksporten og Kjørholt. I tillegg kommer fullstendig ombygging av den meget trafikkfarlige påkjøringsrampen til E18 i Skjelsvikdalen inn i Brattåstunnelen i sørgående retning. Arbeidene på disse sikringstiltakene vil bli igangsatt allerede i høst og vil trolig være sluttført i løpet av neste år. FYSISKE VEISKILLER Når det gjelder prosjektet ved Telemarksporten, forteller Ask at den nåværende trefelts veibanen der vil bli omgjort til to felt med fysisk adskilte veibaner. Det gjelder hele strekningen nesten fra toppen av Lillegårdskleivene og ned forbi krysset til Porsgrunn ved Moheim. Eneste unntaket blir et avkortet krabbefelt fra krysset ved Moheim i retning Larvik. Når dette er gjort, mener Ask at en langt på vei har eliminert det meste av årsakene til de mange alvorlige ulykkene en har hatt på denne strekningen av E18 etter åpningen i 1998. FRYKTER STJERNESMELL Frykten for den virkelige store stjernesmellen, er årsaken til at Vegvesenet også har bestemt seg for å bygge om i Skjelsvikdalen. Det gjelder den vanskelige påkjøringsrampen til E18 i retning sydover og inn i Brattåstunnelen. Ved å trekke avkjøringen lenger mot sydøst med en krapp sving innledningsvis, vil innkjøringen til E18 bli mer parallell og mindre risikobetont enn i dag. Morten Ask fastslår at denne nye løsningen heller ikke blir ideell, og at Vegvesenets egentlige ønske er å kunne slå en helt ny tunnel for å få til den absolutt beste løsningen. Det ligger i tilfelle lenger fram i tid. Utbedringen av denne påkjøringsrampen finansieres for øvrig av de 14 millionene Vegvesenet får fra en måneds ekstra avgiftsinnkreving ved bomstasjonen på Lanner. BARE SEBRASTRIPER Omgjøring av E18 fra to til tre felt vei gjennom den 2,2 kilometer lange Kjørholttunnelen fram mot Grenlandsbrua, inngår også i de omfattende arbeidene. Her vil det ifølge Ask i første omgang ikke bli montert fysisk skille. I stedet vil vegvesenet nøye seg med et halvannen meter bredt felt med sebrastriper mellom veibanene. Ask forklarer dette med at tida ikke er moden for et fysisk skille i en så lang tunnel hvor kravet til manøvreringsmuligheter i tilfelle ulykker og brann er ekstra store. Han regner imidlertid med at det seinere blir aktuelt med fysiske deler også der. TRAFIKKFARLIG Når vegvesenet foreløpig ikke har konkrete planer om å gjøre endringer i de øvrige E18-tunnelene, har det sammenheng med at disse har tofelts veibaner, og at det så langt ikke har skjedd noen alvorlige ulykker der. All erfaring viser ifølge overingeniør Ask at det er på trefelts-strekningene at de alvorlige ulykkene skjer. Derfor konsentrerer man seg om utbedringer der i første omgang. Men allerede nå vurderes altså mulighetene for å gjøre hele E 18 over Eidangerhalvøya og helt fram til Lasses Bilservice i Bamble om til tofelts vei med fysisk adskilte veibaner. Det hører for øvrig med at Vegvesenet i løpet av inneværende år og neste år vil bygge lys langs E18 helt fram til Aust-Agder-grensen. I tillegg vil ytterligere trafikksikring av vanskelig kryss og avkjøringer fortsette. Det samme vil arbeidet med å gjøre veikantene mer myke og ufarlige ved eventuelle utforkjøringer.