Mulighet for større tømmertransporter

BNL gleder seg over at samferdselsminister Liv Signe Navarsete nå åpner for 56 tonns tømmertransporter på utvalgte veistrekninger.

- Vi håper regjeringen følger dette videre opp med å utvide lengde og tyngdebegrensingen på andre typer vogntog, sier Audun Lågøyr, næringspoltisk direktør i BNL.Vogntog og transportkostnader Transportkostnader utgjør en stor del av de variable driftskostnadene for mange bedrifter innen byggevareindustrien. BNL har derfor i lengre tid bedt samferdsesdepartementet tillate at totalvekt og totallengde for vogntog økes til henholdsvis 56 tonn og 22 meter. Positivt for miljøet Dispensasjonsordningene er såpass utbredt at en utvidelse ikke vil få store merkbare negative effekter. De positive effektene ved en slik økning blir derimot klart synligggjort med det grepet samferdselsministeren nå tar. Bare ved å øke vektgrensene for tømmervogntog reduseres redusere den totale transportdistansen med over 2 millioner kilometer, samtidig som CO2-utslippene reduseres med 3.200 tonn årlig. - Det vil med andre ord være betydeige gevinster å hente ved en tilsvarende økning for alle typer vogntog, sier Lågøyr.