Savner prioriteringer i kollektivutbygging i Oslo

Mangel på overordnede mål, på prioriteringer og samordning mellom etater. Det har ført til at man ikke har nådd målet om å øke den kollektive andelen av trafikken i Oslo-Akershus gjennom den såkalte Oslopakke 2, mener Riksrevisjonen.

Riksrevisjonen leverte tirsdag sin rapport om saken til Stortinget. Selv om riksrevisor Jørgen Kosmo samme dag sa at det ikke er noen spesiell etat som får den største dosen av kritikken, bærer rapporten tydelig preg av at det er Samferdselsdepartementet som får på pukkelen. Departementet har etter Riksrevisjonens mening ikke fylt rollen som det styrende og overordnede organet i denne ikke fullførte kollektivutbyggingen. Uoppfylte mål De svakhetene som Riksrevisjonen mener å ha avdekket, viser at forutsetningen ikke har vært til stede for å gjøre den jobben som Stortinget har lagt opp til, slik at de viktigste stegene i kollektivutbyggingen ble tatt først, påpeker Kosmo og ekspedisjonssjef Eirik Larsen Kvakkestad i Riksrevisjonen. Derfor er ikke kollektivutbygginger som dobbeltspor mellom Skøyen og Asker, T-baneringen i Oslo, trafikknutepunkter mellom buss og bane og kollektivløsning for Fornebu blitt prioritert slik de skulle, påpeker de to. Kosmo understreker at man ikke har nådd målet om at det skulle opprettes knutepunkter for buss og bane, slik at man kan veksle mellom disse framkomstmidlene. Og T-baneringen i Oslo er blitt nesten dobbelt så dyr som opprinnelig planlagt, fra å koste vel 800 millioner kroner går de siste beregningene ut på at den blir på rundt 1,4 milliarder kroner, sier Kosmo. Kostnadsoverslaget for hele Oslopakke2 er for øvrig justert opp fra 13, 4 milliarder til 18,8 milliarder kroner, får NTB opplyst. Uenighet I Riksrevisjonens rapport får også kostnadsberegningene i forbindelse med T-baneringen hard medfart, og av rapporten går det fram at departementet og kommunen har ønsket å skyve byggherreansvaret over på hverandre. Dette innebar at Oslo kommune fikk byggherreansvaret for et prosjekt de ikke selv hadde prosjektert, og hvor de selv ikke hadde deltatt i utarbeidelsen av kostnadsanslaget, heter det i rapporten. Uenighet mellom Oslo kommune, Statens vegvesen og Akershus fylkeskommune har gjort at det ennå ikke er besluttet å bygge ei kollektiv linje til Fornebu. Også på denne bakgrunnen stiller Riksrevisjonen spørsmål om Samferdselsdepartementet ikke kunne ha bidratt til en mer effektiv beslutningsprosess. Mange organer For å få en bedre samordning, er det blitt opprettet flere samordningsorganer. Men disse organene har ingen beslutningsmyndighet, og derfor har de heller ført til svekket effektivitet, påpeker Kosmo Det mangler ikke på organer og utvalg i denne saken. Det er jo en tendens til å opprette organer når man ikke får til løsning på problemene, sier riksrevisoren. Jørgen Kosmo sier at Riksrevisjonens rapport er viktig for Stortinget, slik at representantene kan se på og lære av gjennomføringen av Oslopakke2 før de gir seg i kast med Oslopakke3.