Kritisk til håndteringen av Oslopakke 2

Riksrevisjonen er kritisk til hvordan Samferdselsdepartementet på flere områder har håndtert utbyggingen av det kollektive trafikknettet i Oslo gjennom den såkalte Oslopakke 2.

De overordnede målene om økt kollektivandel og bærekraftig transport har ikke vært styrende for arbeidet med Oslopakken, mener Riksrevisjonen. I en rapport slår Riksrevisjonen fast at Oslopakken er et sentralt virkemiddel for å øke kollektivandelen av trafikken i Oslo. Samferdselsdepartementet sier i et tilsvar at Oslopakken bare er ett av flere virkemidler for å nå målet om økt kollektivandel, og at de statlige bevilgningene til utbyggingen ikke er tilstrekkelig for å nå dette målet. Bedre samordning I rapporten etterlyser Riksrevisjonen også en mer overordnet styring av utbyggingene i forbindelse med Oslopakke 2. Og Riksrevisjonen gir uttrykk for at Samferdselsdepartementet ikke har fylt rollen som overordnet og styrende organ i denne sammenhengen. I et tilsvar viser Samferdselsdepartementet til at det er flere forvaltningsnivåer som er engasjert i denne utbyggingen. Dette skaper problemer for en bedre samordning. Dessuten vil en sterkere statlig styring gripe inn i det lokale selvstyret, påpeker departementet. Mangelfull oppfølging Men Riksrevisjonen mener at mangelen på samordning ikke bare kan tilskrives problemene som de ulike forvaltningsnivåene skaper, og frykten for å gripe inn i det kommunale selvstyret. Undersøkelsen viser også at det er svakheter knyttet til samordningen mellom Jernbaneverket og Statens vegvesen i utarbeidelsen av handlingsprogrammer. Da dette er samordningsproblemer mellom to statlige etater som begge sorterer under Samferdselsdepartementet, stilles det i undersøkelsen spørsmål om departementet i tilstrekkelig grad har ivaretatt sitt oppfølgingsansvar for etatenes planarbeid på dette området, heter det i rapporten.