Togradiosystemet GSM-R sikrere enn nødstopp

Regjeringen ønsker en forsert utbygging av det europeiske togradiokommunikasjonssystemet GSM-R. Dette forventer regjeringen skal skje innenfor Jernbaneverkets eksisterende budsjett, uten ekstra bevilgninger.

- Vi må derfor prioritere hva vi skal bygge, og GSM-R vurderes som sikrere enn nødstoppanlegg på Nordlandsbanen, sier informasjonsdirektør Jan Erik Kregnes i Jernbaneverket. Jernbaneverket står derfor i en situasjon der utbygging av GSM-R og nødstoppprosjektet, som begge har sikkerhetsmessig betydning, må vurderes opp mot hverandre. - Våre foreløpige konklusjoner tilsier at GSM-R vil gi en større sikkerhetsmessig gevinst enn utbyggingen av nødstopp, sier Kregnes. Det vil nå bli gjennomført en endringsanalyse knyttet til utbyggingsrekkefølgen av Nødstopp - GSM-R. I påvente av denne analysen har Jernbaneverket inntil videre vedtatt å stanse videre utbygging av nødstopp. Utbyggingen av Østfoldbanens østre linje og Gjøvikbanen vil bli fullført i henhold til planen. Budsjettrammene til jernbanen er allerede 600 millioner kroner mindre enn hva Stortinget forutsatte i Nasjonal Transportplan. - Med en slik bevilgningstakt kan det dessverre ta svært lang tid før alle planlagte og nødvendige anlegg er på plass, men sikkerhetsanlegg har alltid prioritet, forsikrer informasjonsdirektør Jan Erik Kregnes i Jernbaneverket.