Skreddersydde rom til norske forretningskvinner

Dagens kvinner har nå inntatt businessmarkedet for alvor, viser nye undersøkelser. Nå følger norske hoteller opp med egne kvinnerom.

Undersøkelser fra Storbritannia og USA viser at andelen kvinnelige forretningsreisende har gjort et voldsomt sprang de siste årene. Mens menn lenge har dominert toppstillinger som har medført mye reisevirksomhet og overnattinger på hotell, viser det seg nå at kvinner representerer hele 40 prosent av de forretningsreisende. Brukerundersøkelser viser at menn og kvinner har ulike ønsker og behov når de tilbringer tid på hotell som del av et forretningsopphold. Lenge har dette markedet vært tilpasset mannen, men nå tilbyr vi egne rom tilpasset kvinner, sier Jeanette Stenseng, markeds- og kommunikasjonsansvarlig i First Hotels. Stenseng forteller at det først og fremst er velvære og trygghet som vil stå sentrum på rommene First Lady, som nå er å finne på alle hoteller i kjeden. Vi ønsker å imøtekomme kvinners behov, og har derfor lagt mye arbeid i å tilrettelegge for foretningskvinner. Fordi vi har lagt vekt på sikkerhet, vil alle rom ha en ekstra sikkerhetslås. Rommene vil dessuten befinne seg nær heis og trapp, forteller Stenseng. Hun opplyser også at hotellkjeden nylig har inngått et samarbeid med kosmetikkprodusenten Esteé Lauder. Når kvinner ankommer hotellrommet, vil det være lagt opp til en 45-minutters avslappingspause, med produkter som er inkludert i romprisen. I denne pakken inngår morgenkåpe, tøfler, ansiktsmaske, kremer, moteblader og annet som vi håper vil falle kvinner i smak, sier Stenseng.