Etanol tenner Midtvesten

De gule maiskornene som pumpes ned i lastebilen, gir et grønt alternativ til bensin, og en ny fremtid for Midtvesten i USA, skriver Aftenposten.

Mange millioner dollar satses nå på produksjon av etanol som et alternativ til bensin. Det som begynte med noen små kompaniskap av bønder, har nå trukket til seg oppmerksomheten fra giganter på Wall Street, milliardæren Bill Gates og president George W. Bush. Eventyr Alle vil ha en del av det mange tror skal bli et etanoleventyr. Flere forhold spiller sammen. Ikke bare er oljeprisen på et rekordhøyt nivå - og bensinprisen i USA det samme - president Bush har lovet amerikanere at de skal bli mindre avhengig av olje fra urolige deler av verden, og har trukket frem nettopp etanol som et godt og fornybart alternativ. Det er likevel et spørsmål hvor stor rolle det kan spille, ettersom etanolen som ble produsert i USA i fjor, ikke utgjør mer enn mellom 3 og 4 prosent av forbruket av drivstoff. Tilhengerne sier det er derfor produksjonen utvides. Bilindustrien spiller med, og bygger biler som kan bruke opptil 85 prosent etanol. I tillegg kommer bekymring for klimaendringene, og USA er versting når det gjelder utslipp av klimagasser. Spørsmålet er om ikke en del av løsningen kan ligge her; i Iowa, som produserer mer mais enn noen annen amerikansk delstat. Optimisme - Det er en helt ny optimisme i hele samfunnet her. Etanolproduksjonen gir folk håp om nye jobber, nye muligheter. Det gjør at flere unge ønsker å bli, sier Pamela Johnson som har aner fra Hedalen i Valdres. Sammen med ektemannen Maurice driver hun en gård i Floyd. Rundt henne ligger mil på mil med vakkert åkerlandskap i en del av USA som har vært i stagnasjon. Etanol ser ut til å ha snudd den trenden. Inntil nå er det bygget 25 etanolraffinerier i Iowa, langt flere enn i noen annen delstat, og ytterligere flere er under bygging og planlegging. Det spesielle er at de aller fleste av raffineriene er eiet av bøndene selv. - Da vi investerte i det første på slutten av 1990-tallet, ble det regnet som et prosjekt med veldig høy risiko, forteller Maurice. Men investeringen har vist seg å være svært gunstig for alle som ble med. Nå får familien Johnson flere hundre tusen kroner i utbytte hvert år. Og dette kommer i tillegg til fortjenesten fra den årlige høstingen av mais og soyabønner. Fortjenesten har faktisk vært så god at Johnson de to siste årene har kjøpt to av naboeiendommene, og utvidet virksomheten betydelig. - Hovedpoenget er at bøndene eier raffineriene selv, og dermed blir verdiene igjen her i lokalområdet, sier Maurice. 5.000 nye jobber Markedsdirektør Shannon Textor i organisasjonen Iowa Corn forteller om en eventyrlig interesse for å investere i nye prosjekter. - Det er helt vilt. Jeg får telefoner og e-poster fra en lang rekke av selskaper som ønsker å bli med. Det er en voldsom optimisme, sier hun, og forteller at delstatsadministrasjonen får enda flere henvendelser. Iowa Corn har regnet ut at etanolproduksjonen direkte og indirekte står bak 5.000 nye arbeidsplasser i Iowa. De fleste av dem er ikke skapt i bynære områder, men i utkanten. - Vi ser utkant-Iowa blomstre, sier Shannon Textor. Kontoret hennes i delstatshovedstaden Des Moines forteller selv noe om optimismen i maisproduksjonen. Det er fullt av kasser fordi organisasjonen holder på å bygge om lokalene. Arealet skal dobles. I Iowa kjører 75 prosent av bilene på det som kalles E10, det vil si et drivstoff med 10 prosent etanol og 90 prosent bensin. I USA generelt er det 30 prosent som kjører på E10. Men det viktigste produktet er E85, altså 85 prosent etanol og 15 prosent bensin. - Men det er jo nesten umulig å få kjøpt? - Iowa har så langt bare 36 stasjoner som tilbyr E85, og vi ligger langt etter nabostaten Minnesota som har langt over 200. Men vi forventer en eksplosiv økning i tiden som kommer, sier Textor.