Fastlandssambandet til Bremanger åpnet

- Nok en øy har fått fastlandssamband. Jeg gratulerer alle som vil få nytte og glede av sambandet og alle som har arbeidet for at det nå er blitt ein realitet, sa vegdirektør Olav Søfteland, da han fredag åpnet Bremangersambandet i Sogn og Fjordane for trafikk og almenn ferdsel.

Åpninga av sambandet fann sted hele tre måneder tidlegere enn ventet. 1900 innbyggere på øyene Bremangerlandet, Rugsundøya og Frøya, får nå etterlengtet samband til kommunesentret på fastlandet. Med tunnelen under Skatestraumen får Sogn og Fjordane sin første undersjøiske tunnel. Byggingen av Skatestraumtunnelen har gitt oss nyttig erfaring og har økt vår kompetanse på et viktig satsingsområde, sa vegsjef Lars Lefdal, under åpninga. Bremangersambandet er en del av riksvei 616 som binder Bremanger kommune med sine vel 4000 innbyggere sammen. Sambandet består av den 1890 meter lange undersjøiske Skatestraumtunnelen, Krakeviktunnelen (474 m) og Haukedalstunnelen (63 m). Tunnelene er utførte i eigenregi av Statens vegvesen. Den 302 meter lange Rugsundbrua går også inn i sambandet, som til sammen er 8 km langt og har kostet 325 millionar kr. Det er lagt stor vekt på at det skal vere trygt å kjøre gjennom tunnelene. De er sikra i forhold til de nyaste sikkerhetsskravene. Blant annet er det montert brannslukkingsapparat for hver 250 meter og telefon hver 500 meter, forteller Lefdal. Planleggingen av Bremangersambandet har har gitt store utfordringer. Veien går gjennom et av de rikeste arkeologiske funnområdene på Vestlandet, hvor det blant annet er gjort viktige funn helt tilbke til steinalderen. Dette har vi selvsagt tatt spesielt hensyn til. Veien er derfor lagt lavt i terrenget, og det er bygt flere støttemurer i naturstein. Haukedalstunnelen ble dessuten bygt av hensyn til miljøet - for å unngå en skjemmende fjellskjæring, opplyste Lefdal.