AF Spesialprosjekt billigst på Finnfast

Seks entreprenører har levert tilbud på å bygge den seks kilometer lange undersjøiske tunnelen på rv. 519 mellom Rennesøy og Finnøy kommune i Rogaland, Finnfast.

- Fire av tilbyderne ligger svært likt, nå skal vi finregne på summene, forklarer prosjektleder Rolf Harkestad. Harkestad tror det kan bli kontrakstunderskrivelse i midten av neste måned. Tilbudene: AF spesialprosjekt AS 536 146 709,- Mika AS 538 951 117,- NCC Construction AS 541 037 237,- Skanska Norge AS 553 072 170,- Kruse Smith Entrpr AS 605 500 066,- Veidekke Entrepr AS 607 178 331,- (Tallene er eks. moms, men inkl. renter i byggeperioden. Brufylling mellom Nord-Talgje og Tjul tatt med i rekninga.) Oppstart i august Finnfast ble vedtatt i Stortinget 28.februar 2006, og oppstart av anleggsarbeidet skal ta til allerede i august. Rv. 519 Finnfast er planlagt ferdigstilt i 2009. Statens vegvesens prosjekt, rv. 519 Finnfast. Prosjektet omfatter i hovedsak bygging av ein 5685 meter lang undersjøisk tunnel mellom Hanasand i Rennesøy kommune og Ladstein i Finnøy kommune. I tillegg skal det bygges en 1 467 meter lang tunnelarm til øya Talgje i Finnøy kommune. Det skal også bygges ny veg (600 m) og rundkjøring på Hanasand, ny veg på Ladstein (420 m), og ny veg på Talgje (200 m). Finansiering Prosjektet skal i hovudsak finansieres av bompenger, alternativ bruk av ferjetilskudd (statlig og fylkeskommunal del) og statlege midler.