Miljøargumenter for tyngre tømmerbiler

Norges Skogeierforbund bruker argumenter knyttet til miljø og sikkerhet for å overbevise veimyndighetene om at vektgrensen for tømmertransporter på norske veier bør økes fra 50 til 56 tonn.

Skogeierforbundets økonomiske argument er at skog- og treindustrien hevdes å kunne spare 40 millioner kroner årlig dersom vekten økes til 56 tonn. Vi ber om at Samferdselsdepartementet endrer vektgrensene så fort som mulig, skriver administrerende direktør Gudbrand Kvaal i Norges Skogeierforbund i et brev til departementets politiske ledelse. Samferdselsdepartementet har bedt Vegdirektoratet vurdere denne saken, opplyser informasjonssjef Ivar Torvik til NTB. I et notat som følger Skogeierforbundets brev til departementet, hevdes det at vogntog med 22 meters lengde og en last på 56 tonn er sikrere enn vogntog på 18,75 meter og en last på 50 tonn. Årsaken skal være at tyngdepunktet kommer lavere på et 22 meters vogntog, og at stabilitets- og kjøreegenskapene derfor blir «vesentlig bedret». Skogeierforbundet lister opp følgende miljøargumenter: Kjøredistansen vil bli redusert med 2,3 millioner kilometer dersom vektgrensen økes til 56 tonn. Redusert kjørelengde betyr mindre CO2-utslipp, ifølge beregningene en reduksjon på 3.200 tonn eller 16,2 prosent årlig. I tillegg hevdes slitasjen på veidekket å bli mindre fordi man får en jevnere fordeling av lasten.