Tunnelgjennomslag på riksvei 4

Torsdag ble siste salve fyrt av i Hagantunnelen mellom Gjelleråsen og Slattum. Det er nesten ett år siden den første salven ble avfyrt av statssekretær Eirin Sund.

Gjennomslaget er først og fremst en velfortjent feiring for tunnelarbeiderne, og også for Statens vegvesen er det stas at det endelig blir hull gjennom fjellet mellom Gjelleråsen og Slattum. Vegsjef Stein Fyksen har invitert gjester til å overvære gjennomslaget i Nittedals første tunnel. Fylkesordfører Ragnar Kristoffersen får æren av å avfyre den siste salven, og sprengningen vil finne sted ca. 1650 meter fra tunnelåpningen på Slattum. Trafikkomlegging på Gjelleråsen Sent onsdag kveld tas deler av det nye veisystemet i bruk på Gjelleråsen. Med et lite værforbehold blir trafikken på riksvei 4 flyttet ned på den nye veien som er bygget langs Ringnestomta. Da vil også hele den nye delen av riksvei 22 nærmest Gjelleråsen bli tatt i bruk. Disse to veiene knyttes sammen i en ny rundkjøring ca.100 meter øst for dagens rundkjøring samtidig som dagens rundkjøring utgår. Det nye trafikkmønsteret vil i hovedsak bli slik helt frem til trafikken på riksvei 4 blir ledet inn i den nye tunnelen når den åpnes for trafikk høsten 2003. Trafikkomleggingen gjøres for at man skal kunne bygge ferdig den nye veien som skal føres inn i tunnelen og for å bygge støyvoller langs bebyggelsen på Gjelleråsen. Det vil pågå arbeider i overgangene mellom ny og eksisterende vei utover sommeren, men rushtrafikken vil bli prioritert slik at trafikkforstyrrelsene forventes minimale også i tiden fremover. I de nærmeste to ukene vil likevel sprengningsarbeider kunne føre til kortere stengning av trafikken. Bedring for kollektivtrafikken. Når trafikken blir lagt om til ny trasè på riksvei 4 langs Ringnestomta, vil det bare bli to bussholdeplasser mot de tre som i dag finnes på Gjelleråsen. De nye stoppestedene blir rett vest for den nye rundkjøringen, omtrent der bussholdeplassene er i dag på rv 22. Dette innebærer at busser til Nittedal og til Lillestrøm stanser på samme sted. Tvers overfor dette stoppested stanser busser til Oslo. Busstrafikken vil bli prioritert ved at det blir sammenhengende kollektivfelt på den nye delen av riksvei 4. Kollektivfeltet vil strekke seg gjennom den nye rundkjøringen og videre frem til eksisterende kollektivfelt mot Oslo syd for nåværende rundkjøring, sier prosjektsjef i Statens vegvesen Akershus, Livar Ulvestad.