Kontollregning kan avgjøre

Det er knivskarp konkurranse mellom anbyderne på bygging av ny E6 mellom Frøset og Sørlia sør for Steinkjer. Mesta var lavest med sitt tilbud på 92 millioner kroner.

Men først gjenstår kontrollregning fra Statens vegvesen. Det er svært jevnt mellom de tre laveste tilbyderne. AS Grunnarbeid ligger bare 145 000 kroner lavere og AF Gruppen 635 000 kroner lavere enn Mesta. Øvrige tilbydere er Syltern på 95 millioner og Tore Løkke på 99 millioner kroner. Oppdraget omfatter bygging av 3 180 meter ny E6 med tilhørende konstruksjoner og lokalveier. Det er svært gledelig at det ser ut til å gå vår vei med dette oppdraget. Dette understreker Mestas tyngde i regionen, og vi har solid kompetanse og erfaring med denne type arbeid, sier anleggsdirektør Stein Iversen. Oppdraget gir oss et viktig fotfeste i området i to år framover, og arbeidene vil involvere alle virksomhetsområdene i selskapet, sier Iversen. Det skal blant annet legges drøyt 28 000 tonn asfalt, også denne delen av oppdraget vil bli utført av Mesta. Tett på jernbanen I forbindelse med den nye E6-parsellen skal 140 000 kubikkmeter løsmasse fjernes og 70 000 kubikkmeter fjell sprenges vekk. Hovedutfordringen blir likevel at mesteparten av arbeidene vil foregå svært tett på jernbanen - mellom jernbanen og dagens E6. Vi er vant til slike utfordringer, og sikkerhet på alle områder har høyeste prioritet, sier Iversen. I tillegg til selve veien skal det blant annet bygges fire underganger og en overgangsbro, og det skal settes opp rundt 200 lysmaster. Dersom Mesta blir tildelt oppdraget kan arbeidene starte i løpet av juni, og prosjektet skal ferdigstilles i september 2008. Rundt 15 Mestansatte vil arbeide på prosjektet, i tillegg vil det bli benyttet underentreprenører til blant annet masseflytting og peling.