Konkurranse for morgendagens samfunnsbygger

Future City er mer enn lek og konkurranse med dataspillet Sim City hvor skoleelever skal bygge hus og veier i fremtidens by. RIFs initiativ for å sette i gang prosjektet er ungdommers manglende interesse for fag som er viktige for samfunnets infrastruktur.

Future City er en ny og morsom måte å rekruttere unge til å satse på den opplæring som byggenæringen og samfunnet trenger. Hvorfor Future City Future City er ment som et middel for å øke ungdomsskoleelevers nysgjerrighet om teknologi, naturvitenskap og samfunnsbygging. Gjennom konkurransen tilegner elevene seg kunnskap om samfunnsbyggingens mange yrker og muligheter. I Sverige skal RIFs svenske søsterorganisasjon STD (Svensk Teknik och Design) arrangere Future City for tredje gang sammen med næringslivet og det offentlige. - Erfaringene med Future City er så positive at vi velger å fortsette. Vi har med store aktører fra næringslivet som Siemens og Swegon, men i år er det ekstra hyggelig at staten er representert ved Banverket og Boverket. Vi arrangerer delfinalene i Future City på tekniske høyskoler og dette er blitt til en arena hvor næringsliv, høyskoler og det offentlige kan møte elvene for å bli bedre kjent. Dette er viktig fordi elevene er i en aldersgruppe hvor ikke alle har bestemt seg for hva de ønsker å studere så dette er en bra anledning til å plante en interesse for realfag og samfunnsbyggenæringen, sier Carina Eriksson som er prosjektleder for den svenske konkurransen. Future City til Norge - RIF inviterer herved alle aktører innen samfunnsbyggingen og det offentlige til et spleiselag for å få opp rekrutteringen til hele verdikjeden i samfunnsbyggingen. Det er viktig å motvirke ungdommers negative holdninger til realfag ved å plante en interesse for samfunnsbygging på en engasjerende måte. Dette opplegget er direkte rettet mot skoleelever og kan gi stor positiv virkning. Det hadde vært spennende om alle som er opptatt av rekruttering til byggenæringen gjør et felles framstøt for å sørge for at vi kan få til et lignende prosjekt i Norge. Dette er en konkurranse som også burde arrangeres i Norge for å få opp interessen for samfunnsbygging. Så langt har vi fått bare positiv respons når vi har presentert våre tanker om oppstart i Norge. En slik skolekonkurranse vil være mer effektiv på lang sikt enn mange av dagens rene rekrutteringskampanjer. I USA hvor konseptet kommer fra er det over 11.000 ungdomskoleelever som deltar i slike konkurranser. RIF tar fanen fra vår svenske søsterorganisasjon og har som mål å sette i gang Future City i Norge sammen med BNL allerede til høsten. I første omgang vil vi invitere byggenæringens bransjeorganisasjoner, NITO, Tekna og Kunnskapsdepartementet til å bli med som naturlige samarbeidspartnere for dette prosjektet, sier Siri Legernes. Siri Legernes avslutter: Hvis elevene lykkes i å gjennomføre konkurransen får de med seg alle ingrediensene i en byggeprosess. Planlegging, prosesstenking, håndverk, teknikk, politikk, økonomi og ledelse. Det er viktig å nå de unge gjennom å engasjere dem i aktuelle problemstillinger. Future City gjør dette på en veldig gøyal og motiverende måte. --------------------------------------- Hva er Future City Future City er en konkurranse for skoleelever som baserer seg på det verdenskjente dataspillet Sim City hvor målet er å lage et velfungerende samfunn. Målet i den første delen av Future City konkurransen er at laget skal utvikle en virtuell by som elevene presenterer for en jury. Byen bedømmes ut i fra kriterier som innbyggernes utdannelse, hvor lenge de lever, arbeidsløshet, kriminalitet, forurensing og trafikksituasjon. Den andre delen av konkurransen består av at når byen er ferdigdesignet i dataspillet skal laget konstruere en fysisk modell av byen, eller en seksjon av den. Konkurransen avsluttes med at laget avsluttes med en skriftlig og muntlig presentasjon av byen og et aktuelt tema for juryen. I dataspillet er elevene borgermester i sin egen by og hovedoppgaven er å gjøre innbyggerne fornøyde. Borgermesteren, det vil si elevene er ansvarlig for hus, veier, industrier, forretningsområder, kollektivtrafikk, skoler, museum, politistasjoner, parker osv. Laget må også se til at innbyggerne har rent vann, jobber, utdannelse, kultur, skatter og at kriminaliteten og forurensingen er under kontroll. Dataspillet simulerer kompleksiteten i et samfunn og hvor lite det er som skal til for å forskyve balansen fra et godt til et dårlig samfunn. Laget må bygge industri for å skaffe innbyggerne arbeid, men industrien vil forurense og innbyggerne kan bli misfornøyde og flytte ut til forstedene. Da trenger byen kommunikasjonssystemer fra forstedene til industriområdene i form av veier, jernbaner, havner, flyplasser osv. Dette vil også skape forurensing samt at innbyggerne vil bli misfornøyde over å bruke lang tid på å pendle. Et annet konsept som også ligger i spillet er samfunnsøkonomi. Laget må vurdere hvor mye de forskjellige alternativene vil koste og hvordan alternativene vil de påvirke innbyggerne i fremtidsbyen.