Kontrollsentralen til Sola

Kontrollsentral sør skal opprettes på Stavanger lufthavn, Sola om to år. Vedtaket om flytting til Sola, som ble gjort av styret i Avinor i 2004, står fast.

Totalt skal Stavanger lufthavn, Sola bygges ut for 340 millioner kroner. Terminalen skal utvides og rullebanen forlenges og utstyres med tåkelysanlegg. I følge administrerende direktør Sverre Quale i Avinor er styrevedtaket fra 2004 om flytting av kontrollsentralen for Sør-Norge til Sola uendret. Dette betyr at kontrollsentralen for Øst-Norge i Røyken skal legges ned. I planen for virksomheten for de neste to årene, heter det at selskapets administrasjon har mottatt et forslag om legge flere utvidede innflygingsfunksjoner til en ny innflygingskontroll på Oslo Lufthavn. Dette betyr at såkalte matesektorer til og fra Gardermoen samlokaliseres med innflygingskontrollen i Oslo. Quale sier at Avinor nå vurderer disse forslagene nærmere. Lufthavnsjef Lorentzen ved Stavanger Lufthavn sier at økende flytrafikk over Østlandet er bakgrunnen for at deler av innflygingskontrollen vurderes overført fra kontrollsentralen til innflygingskontrollen på Gardermoen. Dette kan bety at den nye Kontrollsentral sør på Sola får reduserte arbeidsoppgaver og noen færre flygeledere i tjeneste. Sola vil likevel få en betydelig utvidet oppgave om to år. Den nye sentralen får ansvaret for all flytrafikk i større høyder over hele Sør-Norge og ikke bare Vest-Norge og havområdet halvveis til Storbritannia som i dag. Også helikoptertrafikken på norsk kontinentalsokkel skal dirigeres fra Sola. Samtidig skal et mangeårig krav om kontrollert luftrom og større sikkerhet for helikopterflygingene til og fra Ekofisk-feltet og Haltenbanken innfris. Avinor-planen for de neste to årene åpner også for forlengelse av nord-sør banen på Sola. Nye krav til sikkerhet fra Luftfartstilsynet gjør at landingsstripens nordende må kuttes med 160 meter, mens den sørlig enden skal forlenges med 200-300 meter. Innen 1. juli i år skal det internasjonale avgangsområdet være forbedret og utvidet med 1.200 kvadratmeter og to nye passasjerbruer til flyene.