Rapport: Dårlig kvalitet på lærerutdanningen

Dagens lærerutdanning er for dårlig, er konklusjonen i den mest omfattende evalueringen som er gjort av norsk lærerutdanning noensinne.

Nasjonalt organ for kvalitet i utdanningen (NOKUT) har med hjelp fra internasjonale eksperter undersøkt kvaliteten på lærerutdanningen ved 20 norske høyskoler på oppdrag fra Kunnskapsdepartementet. Per Ramberg, som leder undersøkelseskomiteen, sier til Dagsavisen at funnene gir grunn til bekymring. Ifølge evalueringen svikter lærerutdanningen på flere sentrale punkter. En av fire lærerstudenter har så dårlige karakterer fra videregående skole at de ikke hadde kommet inn dersom de var blitt vurdert ut fra det nye minstekravet som ble innført i fjor. Mange er lite motivert, og mange hopper av studiet. Studentene bruker stadig mindre tid på studiene, viser evalueringen videre. Også tilbudet som gis ved de 20 høyskolene har store hull og mangler, ifølge evalueringen. Lærestedene greier ikke å forberede studentene på det som venter dem i klasserommet, undervisningen er ofte teoretisk, og studentene lærer ikke hvordan fagene kan formidles best mulig til elevene. Høyskolene og skolene der studentene skal ha praksis, oppleves som to atskilte verdener, heter det videre. Norsk lærerutdanning står overfor store utfordringer når det gjelder kvalitet. Skal skolen få til et kunnskapsløft de nærmeste årene, må grunn-, etter- og videreutdanningen for lærerne samles i ett system som drar i samme retning, og det haster, sier Ramberg.