Bakgrunnen for at det er åpning for å bruke en andel av kraftfondet til drift, er at en andel av inntektene fra aksjesalget kan anses som avkastning. Denne åpningen kom først inn i kommuneloven i 2001. Det er lagt til grunn at andelen av kraftfondet som kan regnes som avkastning og brukes i driften må begrenses til det beløpet kommunen eller fylkeskommunen alternativt kunne fått i utbytte fra selskapet. Andelen av kraftfondet som kan brukes til drift vil derfor variere. I 2004 fastsatte Kommunal- og regionaldepartementet regler som ga dette tilbakevirkende kraft, slik at også kommuner og fylkeskommuner som solgte aksjer i perioden 1997-2000 før endringen i kommuneloven i 2001 kunne benytte en begrenset andel av kraftfondet i driften. Med bakgrunn i at andelen av kraftfondet som kan brukes til drift varierer fra kommune til kommune, ba Stortinget våren 2005 om at regjeringen skulle vurdere å endre reglene. Daværende regjering Bondevik II ga tilbakemelding til Stortinget på dette spørsmålet i statsbudsjettet for 2006 som ble lagt frem i oktober 2005. Ut fra hensynet til god kommunal formuesforvaltning konkluderte Bondevik II-regjeringen med at det ikke er grunnlag for å foreta endringer i reglene for bruk av kraftfond til drift. Stortinget hadde ingen merknader til dette. Kommunal- og regionalminister Åslaug Haga har ut fra formuesbevaringsprinsippet heller ikke funnet grunnlag for å endre reglene. Giske, Ålesund, Skodje og Haram kommuner i Møre og Romsdal opplever sterke begrensninger i bruken av kraftfondet til drift. Kommunalministeren vil derfor innkalle disse kommunene og fylkesdirektøren i Møre og Romsdal til et møte om saken.
- Nøkkelord
- Import