Sterk uenighet om handlingsplan for støy

Statens vegvesen, Avinor og Forsvarsbygg mener det ikke er faglig grunnlag for å redusere den generelle støyplagen i Norge i årene fram til 2020. Statens vegvesen mener vi bør godta en økning på 5 prosent.

Disse standpunktene går fram av en rapport som mandag skal presenteres på et møte i Miljøverndepartementet. De står i sterk kontrast til det nasjonale målet som ble formulert av Bondevik I-regjeringen i St.meld nr. 8 (1999-2000). Der heter det at støyplagen skal reduseres med 25 prosent innen 2020 i forhold til 1999. I invitasjonen til møtet mandag antyder Miljøverndepartementet at dette målet kan bli justert. Faglig uenighet I rapporten som skal legges fram på møtet, går Statens forurensningstilsyn (SFT), Sosial- og helsedirektoratet og Jernbaneverket inn for at målet skal være å redusere støyplagen med 10 prosent innen 2020. Rapporten er laget av en direktoratgruppe, på oppdrag fra Miljøverndepartementet, Helse- og omsorgsdepartementet og Samferdselsdepartementet. Justere målet Miljøverndepartementet har invitert en rekke offentlige instanser og organisasjoner til presentasjonen av rapporten, deriblant Norsk forening mot støy, Hørselhemmedes landsforbund og flere miljøvernorganisasjoner. Departementene vil med bakgrunn i direktoratenes rapport foreta den endelige evalueringen og eventuell justering av det nasjonale målet, fastsette en handlingsplan og gi en anbefaling om eventuell endring av forurensningsforskriften, heter det i innbydelsen til møtet. Ulike ambisjoner Deltakerne i direktoratgruppen har ikke klart å bli enige om et felles mål for den generelle støyplagen. Rapporten inneholder derfor tre alternative målformuleringer, med forskjellige ambisjonsnivåer og følgende forslag til nasjonalt mål. 1a. Støyplagen skal reduseres med 10 prosent i 2020 i forhold til 1999. 1b. Støyplagen i 2020 skal holdes på 1999-nivå. 1c. Støyplagen skal ikke øke mer enn 5 prosent i 2020 i forhold til 1999. Forslaget inneholder også et punkt 2, som alle er enige om: Antall personer som er utsatt for over 38 desibel innendørs støynivå skal reduseres med 30 prosent i forhold til 1999. Handlingsplaner SFT har i et brev til de tre oppdragsgiverne kommentert de handlingsplaner som Statens vegvesen, Jernbaneverket, Avinor og Forsvarsbygg har utarbeidet med sikte på å redusere støyplagen. SFT mener at disse handlingsplanene i større grad bør knyttes opp mot det nasjonale målet for støy, og at det er svært viktig å sette av ressurser til å følge opp planene. Det er behov for å gjøre handlingsplanene vesentlig mer konkrete og forpliktende dersom de skal bygge opp under en satsing mot å redusere støyplagen i Norge, heter det i brevet. Biltrafikk SFT påpeker at veitrafikkstøy er den største enkeltkilden for støy, og en særlig utfordring. På dette feltet er internasjonalt samarbeid særlig ønskelig. SFT mener det er nødvendig at samferdselsmyndighetene tar sektoransvar og gir prioritet til å løfte fram denne saken i internasjonale fora, i samspill med myndigheter i andre land. Arbeidet omfatter både skjerping av støykravene til kjøretøyer og bildekk, og flernasjonalt samarbeid om tilrettelegging av effektiv nasjonal virkemiddelbruk, skriver SFT.