Vil henge ut forsikringsselskaper

Forbrukerrådet har sett seg lei på forsikringsselskaper som ikke retter seg etter forsikringsklagenemndene, og vurderer nå å henge ut disse selskapene.

Hver fjerde forbruker som får medhold i en av forsikringsklagenemndene blir nektet utbetaling av forsikringsselskapet. Nå er Forbrukerrådet lut lei og truer med å henge ut de selskapene som ikke retter seg etter nemndsvedtakene, skriver Forbrukerportalen. Dersom vi ikke får selskapene med på dette, vil vi begynne å offentliggjøre navnene på selskaper som ikke følger vedtakene i nemndene. Offentliggjøringen vil skje på vår egen forbrukerportal og i mediene, sier seniorrådgiver Terje Sørensen i Forbrukerrådet til Forbrukerportalen. Han kaller forsikringsselskapene for verstinger, og sier til Dagens Næringsliv at det virker som de har et mindre seriøst forhold til kundene sine enn andre bransjer. Har blitt bedre Finansnæringens Hovedorganisasjon (FNH) organiserer mesteparten av de største forsikringsselskapene i Norge. FNH innførte for et par år siden en bransjenorm for å bedre etterlevelsen av avgjørelser fra forsikringsklagenemndene. Dette har hatt en viss positiv virkning, men langt fra nok. Forbrukerrådet krever nå overfor FNH at forsikringsselskap som ikke følger en nemndsavgjørelse får en klar plikt til å bringe saken inn for tingretten uten kostnad for forbrukeren. Dersom selskapet bringer saken videre oppover i rettsapparatet, så dekkes også disse kostnadene for forbrukeren. Forståelse for frustrasjon Informasjonsdirektør Preben Sandborg Røe i FNH sier til NTB at han har stor forståelse for at kundene blir frustrerte når de sitter igjen med et positivt vedtak som ikke blir fulgt opp. En altfor høy prosent av vedtakene blir ikke etterlevd. Vi jobber og vil fortsatt jobbe, for å få denne ned. Den vil imidlertid aldri blir null. Vi befinner oss innen et vanskelig område. Mange forsikringsselskap ønsker ta sakene videre i rettssystemet for å få en rettslig avklaring på prinsipielle spørsmål, sier Røe.