Talleraas: Flygelederforeningen hadde rett

Flygelederne hadde rett i sin vurdering av bemanningssituasjonen i kontrolltårnene, mens flysikringsdivisjonen, ledelsen og styret i Avinor tok feil, sier styreleder Anders Talleraas i Avinor til NTB.

Talleraas sier styret i Avinor i desember ble klar over at ledelsen i Avinor hadde feilvurdert situasjonen, og at man sto i en situasjon hvor selskapet kunne være underbemannet med mellom 60 og 80 flygeledere. Vi oppdaget dette i desember, omtrent på det tidspunkt administrerende direktør Randi Flesland i Avinor gikk av, sier Talleraas. Orienterte Talleraas sier Avinor orienterte Samferdselsministeren om feilvurderingen i desember, før Flesland gikk av. Han sier opplysningen om feilvurderingen også framkommer i Avinors såkalte paragraf 10-plan, som er Avinors rapport til departementet. Rapporten ble oversendt departementet før påske og danner utgangspunkt for en stortingsmelding som Samferdselsdepartementet annethvert år utarbeider om Avinor. Lettere for administrasjonen Talleraas sier den forrige Avinor-administrasjonens feilvurdering av bemanningssituasjonen blant flygelederne skyldes tallmateriale fra 2003. Styret tar naturligvis sin del av ansvaret for denne feilvurderingen; selv om det er klart at det er lettere for administrasjonen å ha innsikt i detaljer om forutsetningene for tallberegninger, sier styreleder Anders Talleraas til NTB. Glade flygeledere Leder Rolf Skrede i Norsk Flygelederforening sier til NTB at han tror det er riktig at det først var i desember det gikk opp for Avinors styreleder Anders Talleraas at flygeledernes vurdering av bemanningssituasjonen var riktig. Vi er svært fornøyd med Avinors nye administrerende direktør Sverre Quale. Vi opplever det slik at det nå er samsvar mellom flygeledernes og Avinor-ledelsens virkelighetsoppfatning, sier Skrede. Han sier uttalelser fra Quale har gitt medlemmene av Norsk Flygelederforening en følelse av at de har fått oppreisning etter å ha blitt mistenkeliggjort i lengre tid for sine vurderinger av bemanningssituasjonen. Skrede sier flygelederne også er fornøyd med Avinors paragraf 10-plan, som nå er oversendt departementet. Husker ikke Samferdselsminister Liv Signe Navarsete (Sp) sier til NTB at hun ikke kan huske om hun ble informert av styreleder Talleraas om Avinors feilvurdering før eller etter at Avinors daværende administrerende direktør Randi Flesland gikk av. Dette må jeg undersøke nærmere før jeg kan svare på, sier Navarsete til NTB fredag kveld. Statsråden sier Fleslands avgang var en sak for Avinors styre og ikke for statsråden. Men statsråden kunne vel ha sørget for at Avinors styreleder fikk avløsing, når styrelederen erkjenner at feilvurderingen også var styrets ansvar? Jeg kan ikke svare på slike spørsmål på grunnlag av opplysninger fra pressen, sier Navarsete. Hun sier stortingsmeldingen som Samferdselsdepartementet vil utarbeide på grunnlag av blant annet Avinors paragraf 10-plan, vil inneholde sterkere signaler om Avinors samfunnsansvar som hun håper Stortinget vil slutte seg til. Fokuset på kostnader var for sterkt under den forrige regjeringen, så sterkt at det gikk på bekostning av brukere og tjenester, sier Navarsete til NTB.