Avinor mangler 70 til 90 flygeledere

Ledelsen i Avinor ville gjerne hatt mellom 70 og 90 ekstra flygeledere, og konstaterer at det behovet som ble beregnet for to-tre år siden var feil.

Selskapets administrerende direktør Sverre Quale og flysikringsdirektør Knut Skaar sa fredag at det per i dag er behov for vel 70 flere flygeledere til den daglige driften. Og hvis man tar høyde for at flygeledere kan bli dradd med i utredningsarbeid, vil det bli behov for ytterligere 10 til 20 personer. For å avhjelpe årets behov slik at konsekvensene blir begrenset for reisende og flyselskapene vil man stoppe «lekkasjer» av flygeledere ved kritiske enheter. Avinor vil dessuten vurdere muligheter for tilførsel av ny kapasitet ved at flygeledere på kort varsel kan sjekkes ut for midlertidig arbeid på et nytt sted. Videre vil Avinor ta opp med flyselskapene mulighetene for eventuell omdirigering via svensk luftrom, og innføre restriksjoner i perioder med lav trafikk. Det ligger ikke i våre planer å skille flygeledervirksomheten ut som en egen virksomhet, sier Quale til NTB. Ny kurs for Avinor Avinor staker nå ut en ny kurs for sin virksomhet. Det er offensive takter i den strategiplanen for Avinors virksomhet fram til 2009, som nyansatt administrerende direktør Sverre Quale la fram fredag. Visjonene i strategiplanen er i hovedsak festet på papiret av strategidirektør Jon Sjølandet. Konklusjonen er at Avinors innsats i samfunnet skal økes via lavere lufthavnavgifter, som skal generere økt flytrafikk, og 3 til 4 milliarder kroner i nye investeringer. Quale sier til NTB at strategiplanen skal inngå i meldingen om Avinors virksomhet som legges fram for Stortinget til høsten, og at en regjeringsbeslutning om senket avgiftsnivå kan komme i løpet av 2007. Økt trafikk Bakgrunnen for Avinors forslag er at flytrafikken både innenriks og spesielt til og fra utlandet har vokst så mye de senere årene at man ser at en reduksjon av lufthavnavgiftene vil ha en effekt for ytterligere trafikkøkning. Vi kan oppnå også økt aktivitet på selve flyplassen og i området rundt. Dermed oppnår man inntekter som overstiger den foreslåtte avgiftsnedgangen, sier Sverre Quale til NTB. Senkede lufthavnsavgifter skal virke forlokkende på flere internasjonale flyselskaper, blant annet i lavprissjiktet, og følgelig stimulere til økt turisme fra utlandet. Og vi har ikke fått signaler tilbake fra de nåværende flyselskapene om at de ikke vil la denne refusjon komme passasjerene til gode, sier Quale. Investeringer I det regnestykket som forutsetter lavere lufthavnavgifter, ligger det også at Avinor stadig må ha et våkent øye til egne kostnader. Men store investeringer må likevel gjøres. Quale forutsetter mellom 3 og 4 milliarder kroner fram til 2009, derav vel halvparten av investeringen i rullebaner og på infrastruktur. Strategiplanen foreslår en enda høyere investeringsramme på nesten 6 milliarder kroner, der de bygningsmessige og såkalte kommersielle tiltakene utgjør vel 2,6 milliarder kroner. Den strategiplan som Avinor la fram fredag, forutsetter at det ikke skjer noen endringer i antall flyplasser de nærmeste årene.