Boligannonser er reklame for eiendomsmeklerne

Side opp og side ned med boligannonser er merkevarebygging for de store eiendomsmeklerkjedene. Boligselgerne betaler regningen.

De store meklerkjedene har som regel en rekke annonser i avisene, og får dermed repetert logo og merkenavn mange ganger. Boligselgere bør bli mer kritiske. De bør spørre hva som er reell kostnad for å vise fram huset. De sitter også og betaler for meklernes merkevarebygging, sier Elizabeth Hartmann i reklamebyrået Siste Skrik til Aftenposten. Markedsføringseksperten Elizabeth Hartmann er også kritisk til at eiendomsmeklerne bruker så mye plass på seg selv, særlig når logoer repeteres 10-20 ganger. Dette bidrar mer til å sikre neste salg for mekleren enn å hjelpe kunden. sier hun. Forbrukerrådet har foreløpig ikke fått klager på praksisen. Vi får ikke henvendelser om dette fra publikum. Det virker som folk svelger alt rått. Man kan lure på om de er klar over hva det betaler for. Enkelte ganger ser det ut til at en tredel av siden i boligavisene er markedsføring for megler. Det kommer ikke kundene til gode, sier avdelingsdirektør Vidar Holm i Forbrukerrådet.