Samferdselsdepartementet har i et brev til Miljøverndepartementet bedt om at staten ved Miljøverndepartementet godkjenner reguleringsplanen for strekningen mellom Raftsundet øst og Ingelsfjordeidet i Hadsel kommune. I forbindelse med behandlingene av reguleringsplan for LOFAST-prosjektet har to av tre direkte berørte kommuner godkjent den aktuelle traseen. Et bredt flertall i Nordland fylkesting støttet også dette trasévalget. Hadsel kommune har derimot gjort vedtak om å ikke godkjenne forslaget til reguleringsplan. - Det aktuelle trasévalget som nå er lagt til grunn i reguleringsplanen for LOFAST har framkommet etter en lang og omfattende planprosess. Det er ikke kommet fram nye momenter som tilsier en ny vurdering av trasévalget, heter det i brevet. Samferdselsdepartementet mener at ordningen med statlig godkjenning av reguleringsplaner skal brukes restriktivt, det vil si kun i helt spesielle tilfeller. Statlig reguleringsplan ved vegtiltak kan brukes når det er klare motsetninger mellom viktige statlige eller regionale interesser og kommunale interesser, eller når det i planprosessen oppstår tilsvarende forhold som gjør at planleggingen forsinkes. - LOFAST er et prosjekt på stamvegnettet, og av stor regional betydning. Et bredt flertall både i fylkestinget og på Stortinget har gjentatte ganger understreket at framdriften i prosjektet ikke må forsinkes. Etter en helhetlig vurdering og for å ivareta andre og mer overordnede hensyn, er det i dette tilfellet derfor nødvendig med en statlig reguleringsplan, sier samferdselsministeren.
- Nøkkelord
- Import