Samferdselsdepartementet ber om statlig reguleringsplan for LOFAST

- Framdriften i vegprosjektet E10, Lofotens fastlandsforbindelse, LOFAST, må sikres ved statlig reguleringsplan. Dette er viktig både fordi forbindelsen er en del av stamvegnettet og fordi prosjektet har stor regional betydning, sier samferdselsminister Torild Skogsholm.

Samferdselsdepartementet har i et brev til Miljøverndepartementet bedt om at staten ved Miljøverndepartementet godkjenner reguleringsplanen for strekningen mellom Raftsundet øst og Ingelsfjordeidet i Hadsel kommune. I forbindelse med behandlingene av reguleringsplan for LOFAST-prosjektet har to av tre direkte berørte kommuner godkjent den aktuelle traseen. Et bredt flertall i Nordland fylkesting støttet også dette trasévalget. Hadsel kommune har derimot gjort vedtak om å ikke godkjenne forslaget til reguleringsplan. - Det aktuelle trasévalget som nå er lagt til grunn i reguleringsplanen for LOFAST har framkommet etter en lang og omfattende planprosess. Det er ikke kommet fram nye momenter som tilsier en ny vurdering av trasévalget, heter det i brevet. Samferdselsdepartementet mener at ordningen med statlig godkjenning av reguleringsplaner skal brukes restriktivt, det vil si kun i helt spesielle tilfeller. Statlig reguleringsplan ved vegtiltak kan brukes når det er klare motsetninger mellom viktige statlige eller regionale interesser og kommunale interesser, eller når det i planprosessen oppstår tilsvarende forhold som gjør at planleggingen forsinkes. - LOFAST er et prosjekt på stamvegnettet, og av stor regional betydning. Et bredt flertall både i fylkestinget og på Stortinget har gjentatte ganger understreket at framdriften i prosjektet ikke må forsinkes. Etter en helhetlig vurdering og for å ivareta andre og mer overordnede hensyn, er det i dette tilfellet derfor nødvendig med en statlig reguleringsplan, sier samferdselsministeren.