Lundteigen krever milliardsatsing til vei

En milliardsatsing på fylkesveiene, krever Sps finanspolitiker Per Olaf Lundteigen. Han starter dragkampen mellom regjeringspartiene om neste års statsbudsjett.

Lundteigen sier til NRK at han vil bruke oljepenger for å modernisere Norge. Vi må ta penger fra skauen for å modernisere gårdsdrifta, for å si det på vårt språk, sier han. Senterpartiets krav er å bruke 1,7 milliarder kroner til å oppfylle Nasjonal transportplan, og i tillegg 2 milliarder kroner i satsing på fylkesveiene neste år. For hele fireårsperioden mener han det er nødvendig med 15 milliarder kroner for å ruste opp fylkesveiene. Senterpartiets stortingsgruppe er svært utålmodig etter å bryte tanketvangen som sier at vi ikke kan investere i offentlig sektor. Jeg håper vi kan unngå å bruke mer penger enn handlingsregelen sier, men hvis vi ikke er villige til å prioritere ned andre ting, så må dette prioriteres, sier Lundteigen til NTB. Han understreker at han har Senterpartiets stortingsgruppe med seg. Regjeringen er utgått fra Stortinget, og Sps gruppe er veldig bestemt på at dette må gjennomføres i det kommende budsjettet. Vi må ha forståelse for at andre regjeringspartier vil prioritere andre ting enn veibygging, og så får ordskiftet ute i befolkningen vise hva som har størst oppslutning, sier Lundteigen til NTB. Etterslep Ifølge Lundteigen står det svært dårlig til med veikvaliteten ute i distriktene. Den første offentlige veien ble anlagt mellom Kongsberg og Vestfossen i 1624. Vi er snart i ferd med å kjøre oss tilbake til den gamle tiden. Det er helt forferdelig. Bare i Buskerud er det et etterslep på framkommelighet på fylkesveiene på 750 millioner kroner, sier Lundteigen til NTB. Han mener folk i byene ikke merker problemene på samme måten, bortsett fra når de drar ut av byen på ferie. De som har kontorjobb i de sentrale bystrøkene, merker ikke så mye til hvordan veistellet ser ut, bortsett fra køene, og de merker ikke så mye til hvordan bredbåndkommunikasjonen fungerer ute i landet. Men jeg gjør meg til talsmann for dem som bor utenfor den vennekrets som Oslo-eliten går i, sier Lundteigen. Han kan gjerne tenke seg å redusere privatbilismen i Oslo og andre større byer, gjennom veiprising og økt satsing på kollektivtransport. Men ute på bygda og mellom de små byene er det privatbilen som holder landet sammen. Privatbilismen skal ikke øke, men framkommeligheten skal øke, sier han. Handlingsregelen Han utelukker ikke at satsingen kan føre til at handlingsregelen for bruk av oljepenger overskrides: Handlingsregelen er en mer eller mindre fast strikk. Den har bestandig blitt tøyd i forhold til hva som er nødvendig. Det er prioriteringene jeg vil ha en debatt om. De andre partiene får bare komme på banen og si hva som er viktigere, sier han.